Národní galerie zrušila výstavu finalistů CJCH
Pepa Ledvina zprávy květen 2020
Praha – Národní galerie Praha zrušila na podzim plánovanou výstavu finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Generální ředitelka galerie Anne-Marie Nedoma tento svůj krok zdůvodnila potřebou úspor v době propadu tržeb způsobeného opatřeními proti šíření koronaviru.
ilustrace Miroslav Barták
Nedoma své rozhodnutí podle všeho nijak nekonzultovala s odbornými pracovníky NGP a také pořádající Společnosti Jindřicha Chalupeckého (SJCH) jej bez předchozího jednání pouze dala na vědomí. „Je to půl roku před výstavou, dělá se výstavní architektura, máme zahraniční hosty, myslím, že si to v Národní galerii ani neuvědomují. Ve chvíli, kdy na projektu participují prestižní zahraniční instituce i partneři, kteří se toho účastní finančně, může galerie přijít o svou prestiž,“ okomentovala pro ČTK záležitost ředitelka SJCH Karina Kottová.
Společnost Jindřicha Chalupeckého na postup vedení reagovala také formou otevřeného dopisu adresovaného samotné Anne-Marie Nedoma, který uveřejnil portál Artalk. V komentářích se pod otevřeným dopisem objevilo vyjádření, podle všeho psané samotnou ředitelkou NGP. „Tušila jsem, že se paní Kottová bude domáhat pozornosti otevřenými dopisy, ostatně mi tímto a známostmi na ministerstvu telefonicky a dost neurvale vyhrožovala, proto jsem již ráno odeslala upozornění s přílohou,“ začínal text, který dále pořadatele finálové výstavy obviňoval z toho, že „v minulém ročníku za sebou zanechali (nejen hmotné) škody za mnoho desítek tisíc (poničený interiér Veletržního paláce a další)“. Komentář následně z Artalku zmizel.
Historik architektury Ladislav Zikmund-Lender následně požádal generální ředitelku o specifikaci zmíněných škod, které měla SJCH ve Veletržním paláci podle inkriminovaného komentáře napáchat. Anne-Marie Nedoma v odpovědi jednak vysvětluje, že nešlo o vyjádření určené veřejnosti, nýbrž o „soukromou zprávu adresovanou členům Garanční rady NGP a ministrovi kultury“. A jednak uvádí, že žádným „seznamem škod“ galerie nedisponuje a že při koncipování emailu „vycházela z informací kolegů“. Za žádnou z domnělých škod také galerie po pořadateli výstavy finalistů (tj. SJCH) nepožadovala finanční kompenzaci. Co se hmotných škod týče, zmiňuje odpověď konkrétně „spuštění požárních čidel při performanci Matyáše Chocholy“ v roce 2016 (tj. cca tři roky před nástupem současné ředitelky do funkce). Ještě kurioznější je specifikace škod nehmotných: „Zmínka o nehmotných škodách pak mířila především na videoperformance v expozici ze sbírek NGP a nadživotní akt Kateřiny Olivové, který byl přes výslovné protesty zaměstnanců NGP umístěn do oken Veletržního paláce směrem do veřejného prostoru mimo galerii,“ dočteme se v odpovědi. Újma měla konkrétně spočívat v tom, že dílo vedoucí ateliéru nových médií na Akademii výtvarných umění v Praze bylo „předmětem častých stížností návštěvníků a partnerů NGP“.
S postupem Anne-Marie Nedoma následně vyjádřili ve společném dopise nesouhlas také ředitelé a ředitelky všech pěti sbírkových oddělení NGP. „Považujeme CJCH za nedílnou součást historie současného umění za posledních třicet let a vnímáme její specifickou roli, a proto bychom rádi vytvořili mezi NGP a CJCH jasné a standardní podmínky nynější a budoucí spolupráce, abychom překlenuli minulá nekonstruktivní jednání zapříčiněná mimo jiné neustálými změnami výstavních prostor v důsledku neuzavřených výstavních plánů,“ píše se v dopise. Ředitel sbírky Moderního a současného umění Michal Novotný dále na dotaz redakce uvedl, že s ním svůj záměr Nedoma nijak nekonzultovala.
Finále tuzemského ocenění pro umělce do 35 let nakonec proběhne v PLATO Ostrava. Tradičně v minulosti výstavu finalistů střídavě hostily Moravská galerie a Národní galerie, nově tak k Brnu a Praze přibude třetí největší město v republice. O tom, že by se výstavy Ceny Jindřicha Chalupeckého „i do budoucna mohly střídat mezi Prahou, Brnem a Ostravou“ se píše v tiskovém prohlášení společnosti.
Garanční radu NGP zřídil po svém nástupu do funkce současný ministr kultury Lubomír Zaorálek jako poradní orgán ministra v otázkách týkajících se Národní galerie. Role rady byla také zakotvena do nového statutu galerie, který na konci dubna vydalo ministerstvo kultury. Ministerstvo také na začátku dubna vypsalo výběrové řízení na post ředitelky či ředitele NGP. Vzejít z něj má nástupce Anne-Marie Nedoma, kterou Zaorálek jmenoval loni do funkce jen jako „dočasnou ředitelku“. Jiří Fajt, který zastával post generálního ředitele od léta 2014, byl z funkce odvolán loni v dubnu. V době uzávěrky ještě nebylo známo obsazení výběrové komise, pouze to, že její členy bude vybírat právě garanční rada a že ji povede předseda rady architekt Josef Pleskot.
Editorial
Pepa Ledvina editorial říjen 2020
Problematika umění ve veřejném prostoru je dlouhodobě v centru pozornosti a pochopitelně se jí věnuje i Art Antiques. V poslední době mediální prostor zaplavovaly především všemožné informace o boření pomníků všemožných velikánů více či méně namočených ve zvěrstvech...
Moc roztomilosti
Pepa Ledvina téma květen 2024
Roztomilost hýbe internetem už čtvrt století, v posledních letech pak začíná úspěšně dobývat i ediční plány a výstavní programy. Jak si vysvětlit tento úspěch velkých očí a buclatých tvářiček? Jakou roli v něm hraje biologie a jakou prostředí sociálních sítí?...
Black Lives Matter po Česku
Pepa Ledvina zprávy červenec 2020
Po vraždě afroameričana George Floyda zasáhla nejen Spojené státy americké, ale také řadu evropských metropolí vlna protestů proti rasové diskriminaci. Součástí hnutí Black Lives Matter bylo i odstraňování kontroverzních pomníků z veřejného prostoru.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?