Národní galerie bude mít Najbrtovu identitu
Josef Ledvina zprávy červen 2018
Praha – Novou vizuální identitu Národní galerie vytvoří Studio Najbrt. Uspělo v rámci vyzvané soutěže, které se zúčastnilo dalších osm předních tuzemských grafických studií. Po zveřejnění vítězného návrhu se nejprve na sociálních sítích a následně i v mediích objevily příspěvky poukazující na jeho nepůvodnost. Nechyběla ani tvrzení, že se jedná přímo o plagiát. Jde přitom o druhý pokus dát galerii novou vizuální identitu. Ten první skončil před třemi lety fiaskem, když porota žádný návrh nevybrala a ředitel NG Jiří Fajt pak soutěž zrušil. Aktuální soutěž už galerie realizovala ve spolupráci se společností Czech Design.
Obvinění z nepůvodnosti byla založena na formálních podobnostech s logotypy několika dalších kulturních institucí. Nové logo Národní galerie se skládá ze tří písmen NGP sestavených do neúplného čtverce a s vykrojeným obdélníkem ve středu. Právě motiv vykrojeného obrazového pole či průhledu se objevuje i u Art Gallery of Western Australia v Perthu a dále v nové vizuální identitě, kterou pro Foundation for Art and Creative Technology v Liverpoolu navrhlo londýnské studio Praline. S obdobným prvkem nakonec pracoval i návrh, s nímž se loni přihlásilo moskevské studio Art Lebedev do soutěže na novou identitu Galerie hlavního města Prahy. Art Lebedev tehdy nepostoupili do druhého kola a jejich návrh byl následně prezentován pouze v rámci prezentace všech devadesáti soutěžních návrhů na výstavě v Colloredo-Mansfeldském paláci.
„Nikdy jsme nepracovali a nepracujeme tak, abychom někoho záměrně kopírovali. Ani v rámci námi vytvořené rešerše jsme tato loga nenašli. V případě Art Gallery to bylo nejspíš proto, že jsme hledali komplexní vizuální styly a to tato galerie nemá, a logo Liverpoolu bylo zveřejněno až po prvním kole pražské soutěže, takže naprosto odmítáme nařčení z kopírování,“ odmítl kritiku Aleš Najbrt v rozhovoru pro Lidové noviny. V několika mediálních vyjádřeních dále Najbrt uvedl, že v principu nevidí nic divného na tom, že různí autoři dospějí nezávisle na sobě na různých místech k podobným řešení. Může to být podle něj dáno i podobností zakázky.
Už v únoru, tedy v době, kdy Národní galerie soutěž vypsala, kritizoval na stránkách AA teoretik designu Lukáš Pilka skutečnost, že k ní byla přizvána výhradně česká grafická studia. Zklamání z výsledku soutěže pak například vyjádřil v anketě pro týdeník Reflex grafický designér Robert V. Novák. V něm sice vyslovil předpoklad, že vítěz „profesionálně naplnil zadání“, problém ale spatřuje právě v zadání samotném.
„Po zpackané první soutěži na grafickou podobu loga Národní galerie a po sérii článků a úvah na toto téma, které to vyvolalo, jsem čekal, že nové vypsání soutěže bude více reflektovat aktuální pohled na to, jak má dnes Národní galerie směrem k veřejnosti vystupovat,“ posteskl si Novák. „Galerie si přizvala na pomoc k vypsání nové soutěže společnost Czech Design, která jen institucionalizovala uvažování ve starých kolejích, které už jsou přežité.“ Vedle zástupců Národní galerie měla porota i odbornou část – tu tvořili art director a grafický designér Alan Záruba, grafická designérka a pedagožka Západočeské univerzity v Plzni Kristýna Fišerová a typograf a pedagog UMPRUM Tomáš Brousil.
Návrh Studia Najbrt nespočívá jen v navržení statického logotypu, ale také v jeho variabilním uplatnění napříč médii a formáty propagace a komunikace – od výstavních tiskovin a vstupenek přes propagační videa až po označení galerijních budov. Ze soutěžní prezentace je například patrné, že diskutovaný obdélník má být ve středu loga v různých funkčních kontextech vyplňován obrazem, videem nebo textem.
Samotná zakázka na novou vizuální identitu Národní galerie v úhrnné výši 1,3 milionu korun má více komponent. Vedle licence na samotné logo a jeho manuál to je i praktické uplatnění nové vizuální identity – smlouva tak mimo jiné zahrnuje práci na označení hlavních vstupů do dvou budov NGP, navigačním systému v přízemí Veletržního paláce nebo na mediální kampani pro podzimní „Grand Opening“, který má proběhnout pod hlavičkou 1918–1968–2018. V příštím roce by pak mělo probíhat i zaškolování oddělení komunikace v uplatnění nové vizuální identity.
Studio Najbrt s Alešem Najbrtem v čele patří k matadorům tuzemské designérské scény. Má za sebou řadu velkých realizací, vizuální styly a loga navrhlo například pro ČD Cargo, restaurace Ambiente, centrum umění DOX, pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, Českou filharmonii nebo pro města Prahu, Ostravu a Valašské Meziříčí. V 80. letech Aleš Najbrt navrhoval propagační materiály pro divadla Pražské pětky, na začátku 90. byl art directorem časopisu Reflex a šéfredaktorem magazínu Raut.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?