Národní galerie bude mít Najbrtovu identitu

Josef Ledvina zprávy červen 2018

Praha – Novou vizuální identitu Národní galerie vytvoří Studio Najbrt. Uspělo v rámci vyzvané soutěže, které se zúčastnilo dalších osm předních tuzemských grafických studií. Po zveřejnění vítězného návrhu se nejprve na sociálních sítích a následně i v mediích objevily příspěvky poukazující na jeho nepůvodnost. Nechyběla ani tvrzení, že se jedná přímo o plagiát. Jde přitom o druhý pokus dát galerii novou vizuální identitu. Ten první skončil před třemi lety fiaskem, když porota žádný návrh nevybrala a ředitel NG Jiří Fajt pak soutěž zrušil. Aktuální soutěž už galerie realizovala ve spolupráci se společností Czech Design.

Obvinění z nepůvodnosti byla založena na formálních podobnostech s logotypy několika dalších kulturních institucí. Nové logo Národní galerie se skládá ze tří písmen NGP sestavených do neúplného čtverce a s vykrojeným obdélníkem ve středu. Právě motiv vykrojeného obrazového pole či průhledu se objevuje i u Art Gallery of Western Australia v Perthu a dále v nové vizuální identitě, kterou pro Foundation for Art and Creative Technology v Liverpoolu navrhlo londýnské studio Praline. S obdobným prvkem nakonec pracoval i návrh, s nímž se loni přihlásilo moskevské studio Art Lebedev do soutěže na novou identitu Galerie hlavního města Prahy. Art Lebedev tehdy nepostoupili do druhého kola a jejich návrh byl následně prezentován pouze v rámci prezentace všech devadesáti soutěžních návrhů na výstavě v Colloredo-Mansfeldském paláci.

„Nikdy jsme nepracovali a nepracujeme tak, abychom někoho záměrně kopírovali. Ani v rámci námi vytvořené rešerše jsme tato loga nenašli. V případě Art Gallery to bylo nejspíš proto, že jsme hledali komplexní vizuální styly a to tato galerie nemá, a logo Liverpoolu bylo zveřejněno až po prvním kole pražské soutěže, takže naprosto odmítáme nařčení z kopírování,“ odmítl kritiku Aleš Najbrt v rozhovoru pro Lidové noviny. V několika mediálních vyjádřeních dále Najbrt uvedl, že v principu nevidí nic divného na tom, že různí autoři dospějí nezávisle na sobě na různých místech k podobným řešení. Může to být podle něj dáno i podobností zakázky.

Už v únoru, tedy v době, kdy Národní galerie soutěž vypsala, kritizoval na stránkách AA teoretik designu Lukáš Pilka skutečnost, že k ní byla přizvána výhradně česká grafická studia. Zklamání z výsledku soutěže pak například vyjádřil v anketě pro týdeník Reflex grafický designér Robert V. Novák. V něm sice vyslovil předpoklad, že vítěz „profesionálně naplnil zadání“, problém ale spatřuje právě v zadání samotném.

„Po zpackané první soutěži na grafickou podobu loga Národní galerie a po sérii článků a úvah na toto téma, které to vyvolalo, jsem čekal, že nové vypsání soutěže bude více reflektovat aktuální pohled na to, jak má dnes Národní galerie směrem k veřejnosti vystupovat,“ posteskl si Novák. „Galerie si přizvala na pomoc k vypsání nové soutěže společnost Czech Design, která jen institucionalizovala uvažování ve starých kolejích, které už jsou přežité.“ Vedle zástupců Národní galerie měla porota i odbornou část – tu tvořili art director a grafický designér Alan Záruba, grafická designérka a pedagožka Západočeské univerzity v Plzni Kristýna Fišerová a typograf a pedagog UMPRUM Tomáš Brousil.

Návrh Studia Najbrt nespočívá jen v navržení statického logotypu, ale také v jeho variabilním uplatnění napříč médii a formáty propagace a komunikace – od výstavních tiskovin a vstupenek přes propagační videa až po označení galerijních budov. Ze soutěžní prezentace je například patrné, že diskutovaný obdélník má být ve středu loga v různých funkčních kontextech vyplňován obrazem, videem nebo textem.

Samotná zakázka na novou vizuální identitu Národní galerie v úhrnné výši 1,3 milionu korun má více komponent. Vedle licence na samotné logo a jeho manuál to je i praktické uplatnění nové vizuální identity – smlouva tak mimo jiné zahrnuje práci na označení hlavních vstupů do dvou budov NGP, navigačním systému v přízemí Veletržního paláce nebo na mediální kampani pro podzimní „Grand Opening“, který má proběhnout pod hlavičkou 1918–1968–2018. V příštím roce by pak mělo probíhat i zaškolování oddělení komunikace v uplatnění nové vizuální identity.

Studio Najbrt s Alešem Najbrtem v čele patří k matadorům tuzemské designérské scény. Má za sebou řadu velkých realizací, vizuální styly a loga navrhlo například pro ČD Cargo, restaurace Ambiente, centrum umění DOX, pro Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, Českou filharmonii nebo pro města Prahu, Ostravu a Valašské Meziříčí. V 80. letech Aleš Najbrt navrhoval propagační materiály pro divadla Pražské pětky, na začátku 90. byl art directorem časopisu Reflex a šéfredaktorem magazínu Raut.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné