Nápady čtenáře detektivek
Ondřej Chrobák manuál červenec 2019
Jdete k vodě. Balíte plavky, ručník a knihu. Plavky mám jedny, ručník neřeším, takže zbývá kniha. Nebudu to natahovat, vzal jsem si sebou studii Mirka Vodrážky s dlouhým názvem Výtvarné umění a jeho subverzní role v období normalizace. Podtitul knihy „Demytologizační a detektivní příběh“ zněl slibně oddechově, zkrátka detektivka k vodě. Žertuji. Na práci mě upozornil Tomáš Ruller, který mně a mnoha dalším poslal formou hromadného mailu před půl rokem jednu kapitolu z tehdy ještě připravované knihy, která mu evidentně přišla osobně obzvláště důležitá, neboť byla věnována Jiřímu Valochovi a jeho spolupráci s StB. Valochovo konfidentství bylo a je velké téma nejen brněnské umělecké scény. Evidentně není nijak nové, neboť vyšlo najevo, jak uvádí v knize sám Vodrážka, již v roce 1992, kdy se Valochovo jméno objevilo ve třetím díle tzv. Cibulkových seznamů. Těšil jsem se, že se konečně dozvím, koho všeho, co, kdy a jak Valoch napráskal. Valochův svazek byl v revolučních dnech skartován, takže dohledat informace o jeho aktivitách je náročný úkol vyžadující erudici a sitzfleisch hodný člena badatelského Centra pro dokumentaci totalitních režimů. Tomáš Ruller v příloze mailu poslal pár skenů Valochových bonzů, které se našly ve svazku vedeném na Milana Kozelku, a které se staly zdrojovým materiálem pro Vodrážkův text. Tyto dokumenty Vodrážka transformuje do textu, kde odkazuje na Rolanda Barthese, Carla Schmitta a Gillese Deleuze, srovnává Valocha s Egonem Bondym, polemizuje s trans-levicí a Petrem Dubem, zmiňuje svůj zápas proti Karlu Srpovi st. a připomene, že většinová politická reprezentace zvolí do čela vlády Andreje Babiše. Pokud nejste milovníci podobného intelektuálního freestylu, nedovíte se o Valochově donášení faktograficky již nic, co by neobsahovaly výše zmíněná naskenovaná udání. Ty však nejsou součástí publikace, a to ani ve formě faksimile ani přepisu. Pokud Vodrážka konstatuje, že „ve výtvarné komunitě není vůle ke kritickému zhodnocení díla a osobnosti Jiřího Valocha jako nedílného celku“ (což nápadně připomíná dikci informátorů), pak svým dílem ke změně situace moc nepřispívá.
Internacionalizace NGP a ACS
Ondřej Chrobák manuál zima 2019
Výpovědí na hodinu Adama Budaka skončila další kapitola v dějinách Národní galerie. Pracovně ji můžeme nazvat internacionalizace. Tento termín sice již dříve odvolaný generální ředitel Jiří Fajt veřejně nepoužíval, ale jak personální politika, tak výstavní dramaturgie...
Sousedé od vedle
Ondřej Chrobák manuál říjen 2019
Bylo, nebylo. Na jedné ulici, přímo naproti sobě, stály dva domečky. Ani velké, ani malé, zkrátka tak akorát. V jednom žily dvě sestry, které si byly navzájem podobné jako vejce vejci. Z pootevřených oken jejich domečku vycházel neustále hustý, štiplavý kouř, jakoby se tam...
Válka skladů
Ondřej Chrobák manuál listopad 2021
Sedím u mámy a koukám na bednu, jako každý víkend. Příroda opatřila člověka dvěma rukama, aby mohl v jedné držet ovladač a v druhé mobil. Zatímco levou zappuju TV kanály, pravou skroluji facebook.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?