Michaela Thelenová
Kateřina Tučková portfolio červen 2007
Patří mezi nejzajímavější a nejvýraznější fotografky mladší střední generace. Upozornila na sebe na přehlídkách, jakými byly například IV. Bienále nejmladšího umění Zvon nebo Nejmladší ve Veletržním paláci, v roce 2003 byla jednou z finalistek Ceny Jindřicha Chalupeckého. Kromě vlastní tvorby se věnuje i pedagogické práci: od roku 1994 je odbornou asistentkou ateliéru Fotografie na Fakultě užitého umění a designu v Ústí nad Labem.
Michaela Thelenová (1969) vystudovala výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a její zájem se od počátků stáčel k fotografii. Začala s klasickou fotografií, brzy přijala i digitální techniku a nyní tvoří stěžejní část její tvorby digitální fotografie. Zasahuje do ní nejrůznějšími způsoby – od přidané textové složky přes intertextuální prolínání dvou vizuálních elementů až po konceptuální konfrontace založené na kontrastu existujícího a dle reálného obrazu napodobeného.
V cyklu digitálních tisků Geist und Schönheit (2006) užívá autorka spojení vizuality, jež čerpá z estetiky německých propagandistických časopisů 30. let 20. století oslavujících dokonalost lidského těla a krásu ducha, s textovým komentářem, který zdůrazňuje německost i užitím švabachu. Vizuální forma zůstává konzervována z meziválečných let, avšak primární ideologický smysl je zkarikován nejen figurou árijského nadčlověka, který v instruktážních výjevech koná své vyšší poslání v humorném, jemně dehonestujícím kontextu, ale i neadekvátností textové složky. I přes nadsázku a grotesknost tu však zůstává nadčasové znepokojení, které celek vyvolává.
Manipulované spojení dvou obrazových elementů využila například v cyklu Krajiny (2005), v nichž překryla obraz krajiny ikonou webového komunikačního okna, a podrobila ji tak (podle Derridovy filozofie reprezentace uměleckého díla) přezkoumání, odkryla ji novým interpretacím a umožnila nový výklad a pojetí. Tuto svobodnou asociační hru s médiem fotografie autorka rozvíjela už ve starším cyklu digitálních tisků nazvaných Satelit
(2002–2003), kde se s vtipnou nadsázkou dotýká lidské důvěry ve fotografické médium a jeho schopnosti manipulovat našimi představami o skutečnosti. V osmi diptychových výjevech konfrontuje zvětšenou fotografii satelitního snímku známého místa nebo kontinentu s fotografií podomácku vyrobené nápodoby prvotního obrazu. Tak tu vedle sebe stojí satelitní snímky a Socha svobody z dětských hracích kostek nebo Aljaška ze syrového masa a nití.
Thelenová však zcela neopustila ani klasický fotografický postup. Například v cyklu fotografií nazvaném Trička (2003) se odklonila od novátorských postupů a zaměřila se na nalezené záběry. Nemanipulované fotografie zachycují majitele a potisk jeho trička společně s přívěškem, které se ocitají v nesmyslné, nelogické kombinaci, která dokládá, jak bezmyšlenkovitě člověk dokáže přistupovat k sebeprezentaci. Také současný projekt Artwall, který nese název Na chvíli… (2007) je fotografickým celkem zachycujícím nalezené. Autorka se v něm soustředí na problematiku podvědomé a nenápadné manipulace lidského myšlení a na moment, v němž k této manipulaci dochází.
„V mé fotografické tvorbě se prolínají dvě linie, které se ovšem vzájemně nevylučují, naopak spolu velice úzce souvisejí. První rovina je spíše osobní a intimní, je jistou soukromou výpovědí přetransformovanou do obecnějších významů a souvislostí. Konkrétní zážitek nebo zkušenost se pro mne stává možností pojmenovat a dešifrovat univerzálnější zákonitosti. Druhá linie je více konceptuální. Snažím se přesně postihnout konkrétní myšlenku, nebo se dotknout určitého problému,“ komentuje svůj přístup k tvorbě Thelenová.
S dílem Michaely Thelenové se divák může právě teď setkat na stěnách nábřeží Kpt. Jaroše a E. Beneše v projektu CSU Praha a na skupinové výstavě Hrubý domácí produkt v Městské knihovně v Praze.
Karel Štědrý
Kateřina Tučková portfolio září 2010
Letošní absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Karel Štědrý není na české výtvarné scéně žádným nováčkem. Jako člen skupiny Obr. na sebe upozornil účastí v řadě společných výstav nebo výtvarným zpracováním zdi v Chotkových sadech v rámci projektu...
Tereza Vlčková
Kateřina Tučková portfolio květen 2008
O fotografce Tereze Vlčkové je nyní slyšet docela často. Její jméno je skloňováno především v souvislosti s cenou pro mladé fotografy, kterou získala v rámci prvního ročníku veletrhu Prague Foto. Talentovaná autorka z Valašských Klobouk je studentkou Institutu tvůrčí...
Igor Grimmich
Kateřina Tučková portfolio duben 2007
Na Akademii výtvarných umění se Igor Grimmich (1979) dostal po necelém roce vlastní volné tvorby. Předcházelo jí nejprve gymnázium, poté střední odborné učiliště, na kterém se vyučil v oboru umělecké truhlářství, a během toho několik let práce v nejrůznějších oborech...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?