Lekce 38. – Svět, kterému se říká umění
Ondřej Chrobák manuál duben 2012
„Zdá se mi nejlepším řešením odstranit vše, co se nazývá uměním. Zrušit umělecké školy, zavřít galerie a muzea, stopnout umělecké pořady, přestat vydávat knihy o umění i beletrii, zkrátka eliminovat ze společnosti vše co vytváří svět, kterému se říká umění. To by, zdánlivě paradoxně, umění pomohlo,“ navrhuje Milan Knížák v manifestu (?) Zbytečnost umění, který publikoval deník Právo letos v březnu. Radikalita, se kterou účtuje s uměleckých provozem, zamrazí. V uplynulých dvou dekádách málokdo investoval tolik energie do formování institucí „světa umění“ jako Milan Knížák. Provizorně se dá konstatovat, že na úkor vlastní tvorby, umění. Nebyl mužem v pozadí, ale funkcionářem systému, který nyní navrhuje destruovat: rektorem Akademie výtvarných umění a generálním ředitelem Národní galerie v Praze. Byl vždy pohotově k dispozici mainstreamovým i bulvárním mediím okomentovat cokoli. Účastnil se talk-show i estrád televize Nova. Knižně publikoval každý řádek, který napsal. Vlastní oeuvre opakovaně shrnul do katalogů a monografií, naposledy pod titulem Genius Milana Knížáka (2010), který se v knihkupectví nabízí bez stovky za dva tisíce. Přesto nebo právě proto si Knížákův poslední text zasluhuje pozornost. Lze odmítnout či vyvrátit tezi, že „tzv. civilizované společnosti používají umění jen jako alibi. Tváří se jako by umění nezbytně potřebovaly, ale v podstatě stojí jen o to, aby vyvolaly dojem, že jsou kulturní a pokud jim o něco opravdu jde, tak jen o zábavu?“ Proč odpírat Knížákovi právo vrátit se k principům a revoluční rétorice šedesátých let, která radikálně odmítla „společnost spektáklu“? Chtít odstranit institucionální provoz umění ve chvíli, kdy ztrácím vliv a kontrolu nad jeho chodem, se může zdát pokrytecké. Znamená to automaticky také špatné?
Internacionalizace NGP a ACS
Ondřej Chrobák manuál zima 2019
Výpovědí na hodinu Adama Budaka skončila další kapitola v dějinách Národní galerie. Pracovně ji můžeme nazvat internacionalizace. Tento termín sice již dříve odvolaný generální ředitel Jiří Fajt veřejně nepoužíval, ale jak personální politika, tak výstavní dramaturgie...
Sousedé od vedle
Ondřej Chrobák manuál říjen 2019
Bylo, nebylo. Na jedné ulici, přímo naproti sobě, stály dva domečky. Ani velké, ani malé, zkrátka tak akorát. V jednom žily dvě sestry, které si byly navzájem podobné jako vejce vejci. Z pootevřených oken jejich domečku vycházel neustále hustý, štiplavý kouř, jakoby se tam...
Válka skladů
Ondřej Chrobák manuál listopad 2021
Sedím u mámy a koukám na bednu, jako každý víkend. Příroda opatřila člověka dvěma rukama, aby mohl v jedné držet ovladač a v druhé mobil. Zatímco levou zappuju TV kanály, pravou skroluji facebook.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?