Konec designu nebo jen Design centra?
Veronika Loušová názor listopad 2007
Ministerstvo průmyslu a obchodu ke konci roku ruší Design centrum ČR. Zprávy o úmyslu ministerstva o transformaci Design centra se objevovaly už delší dobu. V květnu se v Hospodářských novinách objevil výrok ministra průmyslu a obchodu Martina Římana: „Peníze, těch dvacet milionů, které se sem ročně dávají, by nezmizely, ale dávali bychom je na design formou grantů. Myslím, že je to efektivnější, než když je dává nějaká zkostnatělá instituce.“ To vyvolalo první vlnu kritiky ze strany odborné veřejnosti.
Na základě této kritiky ministerstvo prohlásilo, že připravují novou koncepci fungování Design centra, na které se podílí i odborníci. Hotová měla být během prázdnin. Novou vizí byl pověřen náměstek ministra průmyslu a obchodu Luboš Vaněk. Letní hledání se trochu protáhlo... Složité přípravy vyvrcholily 19. 10., kdy pan Vaněk osobně zajel do Brna, kde zaměstnancům Design centra sdělil, že k 31. 12. 2007 tuto instituci ruší. Aktivity propojující podniky a designéry přejdou pod CzechTrade. Jedním z argumentů zrušení byla úspora 10 milionů Kč ze státního rozpočtu.
I já bych čerstvý vítr v Designcentru uvítala (a nejen tady). Jeho činnost je do jisté míry paralyzována jak státním statusem, tak lidmi, kteří v něm pracují. Už samotný fakt, že takovýto typ organizace nemůže vybírat vstupné, ani si nijak přivydělávat, devalvuje ceny za poradenskou činnost, tendery apod., které centrum poskytuje zdarma. Ale zrušit ho namísto snahy zlepšit práci? Ušetřit mizerných 10 milionů namísto toho, aby stát věnoval Design centru úctyhodnou budovu na kvalitní výstavy s kongresovým sálem a zajistil kvalitní management?
A o grantech se k mému překvapení na podzim už vůbec nemluví. Korporátní identita je prý umělecká činnost a výstavy a vzdělání nemají návaznost na průmyslový design. Pokud chce někdo pokračovat, může zřejmě oslovit ministerstvo školství nebo kultury, ale pod ministerstvo průmyslu tyto aktivity nadále nespadají. A kdo že připravoval novou koncepci pro design vyjma pracovníků ministerstva? Které designérské organizace a odborníci pomohli rozhodnout? Můžete se prosím přihlásit, pokud jste byli k rozhodování přizváni?
Jak tedy může vypadat podpora od příštího roku? Podnikatel zavolá na CzechTrade, že by rád „toho“ designéra, aby měl „nějaký ten“ výrobek pro export a sekretářka zabrouzdá v adresáři zděděném po Design centru? A kdo pojede na příští zasedání evropského designu? Nikdo, nebude tu organizace, která by zaplatila členské poplatky, takže zástupce České republiky už nikdo zvát nebude.
Úředníci při „vyrábění“ koncepce zřejmě došli k závěru, že žádná podpora už není zapotřebí. Že v designu jsme tak daleko, že už ho stačí jen prezentovat mimo ČR. Obávám se, že se chlubíme nezralým ovocem, bývá kyselé, a když se ho přejíte, je vám špatně.
Češi v Miláně
Veronika Loušová design červen 2009
Název článku není zrovna originální, bohužel česká oficiální prezentace letos značně zklamala, proto se pochvalný přívlastek nemůže promítnout ani v nadpisu. Nechci ale odradit čtenáře, takže začnu něčím pozitivním.
Co se děje v designu?
Veronika Loušová design září 2011
Inspiraci pro tento článek jsem si přivezla z milánského týdne designu, který tradičně proběhl v dubnu pod názvem iSaloni. Tento rok výstavišti vévodila svítidla a kanceláře, které se střídají po roce s kuchyněmi. Je to jistě ten nejlepší exkurs novinkami a trendy...
RE: Národní galerie vybírá a vybírá
Vít Havránek názor říjen 2018
Byl jsem časopisem art+antiques požádán o krátký komentář k výběrovému řízení na vedoucí/ho Sbírky poválečného a současného umění Národní galerie v Praze, jehož jsem se účastnil. Pro přesnost poněkud rozvádím.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?