Kolik dávají sponzoři?
Josef Ledvina zprávy říjen 2015
Londýn – V září proběhlo ve Velké Británii několik protestů upozorňujících na problematičnost spolupráce mezi veřejnými kulturními institucemi a naftařskými firmami. Konkrétně aktivisté kritizovali sponzorské dary British Petroleum pro Tate Britain, British Museum, National Portrait Gallery a Royal Opera House, kterým se BP zavázala vyplatit v období mezi lety 2012 a 2017 celkem 10 milionů liber.
Protestující zdůrazňují, že spíše než o reálnou pomoc kultuře se jedná o snahu koupit si morální kredit, poškozený například ekologickou katastrofou v Mexickém zálivu v roce 2011. Téma se nyní stává aktuálním. Blíží se totiž okamžik, kdy instituce mají rozhodnout o pokračování smluv, a zároveň na počátku roku 2015 soud rozhodl, že Tate musí zveřejnit částky, jež od BP v minulosti získala.
Galerie s BP spolupracuje od roku 1990. V období do roku 2006 se finanční příspěvky BP pohybovaly mezi 150 a 330 tisíci liber za rok. Podle aktivistů se jedná přibližně o 0,5 procenta rozpočtu galerie. Ředitel Tate Nicholas Serota i další představitelé kritizovaných institucí naopak zdůrazňují, že finance BP jsou pro ně velmi přínosné.
„Dokážete si to představit? Pokud instituce smlouvy prodlouží, budou sponzorovány společnostmi produkujícími fosilní paliva ještě ve dvacátých letech, kdy bychom už podle klimatologů měli od fosilních paliv ustupovat. Představa, že tu stále bude existovat tento typ partnerství je dost bizarní, zvlášť když vidíte, jak málo peněz vlastně BP dává,“ řekl Danny Chivers z organizace BP or not BP deníku Guardian.
Jak je na tom pražská Národní galerie, jejímž generálním partnerem se loni stala Komerční banka? Galerie poskytnutou částku původně odmítla zveřejnit, je však zmiňována v její výroční zprávě za loňský rok: „NG uzavřela v září smlouvu s generálním partnerem Komerční banka, a. s., který poskytl sponzorský dar ve výši 4,5 milionu korun. Dar byl v roce 2014 využit pouze ve výši 75 566 Kč na přípravu výstavního projektu bienále v Benátkách v roce 2015, zbývající část je zúčtována do rezervního fondu a bude využita v roce 2015.“ Pokud vyjdeme z loňského rozpočtu galerie (219 milionu korun), pak částka 4,5 milionu odpovídala přibližně 2 procentům.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?