Kariéra s paletou Emila Pirchana
Eva Bendová recenze červen 2019
Dvě výstavy současné galerijní scény se věnují otázkám umělectví, počátkům autonomie a sebevědomí moderního tvůrce. Každá z výstav však přichází s odlišnou koncepcí. Výstava Kariéra s paletou. Umělec, umění a umělectví v 19. století realizovaná v Západočeské galerii v Plzni se na podstatné téma moderní doby dívá prizmatem několika klíčových kapitol, v nichž svou autonomii umělec prezentuje. Je jím například vlastní sebepojetí – autoportrét a také ateliér, v jehož soukromí tvoří, nebo naopak veřejné a zároveň anonymní publikum, proti němuž v rozvíjejícím se výstavním provozu stojí. Kapitoly jsou prezentovány ve výběru zásadních děl celého 19. století nejen českého výtvarného umění. Plzeňská přehlídka tak na bohaté téma nahlíží způsobem částečně syntetickým, od celku k detailu, a odkazuje na řadu výtvarných uměleckých prostředků a strategií. Výstava uspořádaná Muzeem města Brna v komorních prostorách hradu Špilberk přináší naopak sondu do života jednoho jediného umělce, Emila Pirchana působícího v Brně od poloviny sedmdesátých let 19. století. Na profilu jediného tvůrce, od detailu k celku, tak upozorňuje na konkrétní postoje umělce vedoucí k uznávanému společenskému postavení a úspěchu, minimálně ve vztahu k rakousko-uherské metropoli, Vídni. Ostatně z výtvarné Akademie tohoto města Emil Pirchan vzešel a styl ateliéru Carla Rahla, kde studoval, přesvědčeně a dlouhodobě dále rozvíjel.
Minka Podhajská ve Vídni
Eva Bendová antiques červenec 2021
Vídeňské Uměleckoprůmyslové muzeum (MAK) do začátku října hostí dlouho připravovanou výstavu věnovanou nezanedbatelné roli žen-umělkyň ve formování, projevu a produkci proslulých Wiener Werkstätte, které po anglickém vzoru v letech 1903–1932 usilovaly o obnovu...
Totální dětský svět
Eva Bendová recenze březen 2017
Čapek, Skácel, Hrubín, Kabeláč v Liberci / „Tady na obrázku máte / stromy, míč a slunce zlaté / zlaté listí na zem padá / nikde nespatříte hada / kdyby se tu někde schoval / malíř by ho namaloval.“
Ruská avantgarda na Hluboké
Jakub Hauser recenze červen 2021
Alšově jihočeské galerii se podařilo šťastným načasováním mezi třetí vlnu koronavirové krize a vrbětickou kauzu (která mohla nepochybně zvrátit vydání vývozního povolení ruským ministerstvem kultury) přichystat na letošní výstavní sezonu unikátní projekt: díky...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?