K čemu je archeologie médií? Jussi Parikka
Kateřina Svatoňová knižní recenze listopad 2023
Předem této recenze varuji, že od metodologické a rekapitulující knihy Co je to archeologie médií? nemám patřičný kritický odstup. U jejího čtení se mi ozřejmilo, že vývoj psaní Jussiho Parikky, jeho přístup k médiím a k metodě mediální archeologie je do značné míry shodný s tím mým. Od roku 2007, kdy jsem poprvé navštívila konferenci Re:Place a poslouchala, jak se proplétá umělecká praxe s příspěvky z teoretické matematiky a fyziky, z teorie zvuku a přírodních věd, mezi které vstoupil Siegfried Zielinský s meotarem, z ručně popsaných folií promítal prezentaci a až manifestačně hřímal, že potřebujeme anarcheologii a variantologii, jsem začínala vnímat média jinak – na průsečíku německé teorie médií, mediální archeologie, konceptů mezi uměním a teorií Mieke Bal, v poslední době pak i ve vztahu k ekokritice a posthumanistickým teoriím.
Stroje uchvácení: průzkum pojmu imerze v dějinách umění
Kateřina Svatoňová téma březen 2021
„Zážitek, kdy jsme přeneseni do propracovaně simulovaného místa, je sám o sobě potěšující, nehledě na jeho fantazijní obsah. Takovému zážitku říkáme imerze."
Možnosti adjustace aneb uzavření rámem. In Margine v 8smičce
Kateřina Svatoňová recenze duben 2024
V humpolecké galerii 8smička probíhá výstava IN MARGINE, která do svého středu staví autorskou adjustaci uměleckých děl. O vztahu mezi centrem a periferií obrazu, významu rámu pro to, jak obraz vnímáme, i o dalších možných rovinách kurátorského přístupu ke gestu...
Mise en abyme: Propadání se mezi obrazy
Kateřina Svatoňová recenze březen 2023
V polovině ledna byla v Galerii výtvarného umění v Chebu zahájena výstava Obrazy v obrazech: Tradiční princip v éře technických reprodukcí připravená historikem umění, kurátorem a ředitelem galerie Marcelem Fišerem, která rozhodně stojí za návštěvu. Zaměřuje se na...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?