Jsem sídlištní typ
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2018
Slovenský, v Praze žijící umělec Tomáš Džadoň se dlouhodobě zabývá tématem „ochočených paneláků“ jako příznaku skupinové paměti a kulturní identity. Placky a trika s nápisy „Som sídliskový typ“ šíří už dlouho, teď si je můžete koupit v české verzi jako upomínkové předměty k výstavě Paneland v Moravské galerii v Brně. Džadoň tu nejen vystavuje monumentální prostorovou instalaci paneláku šikmého jak věž v Pise, ale je rovněž autorem výstavního designu alias architektonického ztvárnění. Aniž by se opakoval, ztvárnil i výstavu s názvem Bydliště: panelové sídliště, která současně probíhá v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Vypadá to, že sídliště a paneláky jsou téma, které prostě visí ve vzduchu, což potvrzuje zájem návštěvníků obou výstav. Liší se i něčím jiným než místem konání?
Umělci v božišti národa českého
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2022
Dále v tomto čísle najdete recenzi nové stálé expozice Dějiny (české národní) v rekonstruované budově Národního muzea. Tady se chci trochu podrobněji zastavit v ústřední slavnostní prostoře – Panteonu.
Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?