Jiří Skála se vypisuje

Kateřina Černá zprávy prosinec 2009

Praha – Dvacátým laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého pro umělce mladší 35 let se 12. listopadu stal Jiří Skála. Předání ceny proběhlo v holešovickém centru současného umění DOX za přítomnosti Václava Havla a zpěváků Suzanne Vegy a Lou Reeda.

Průběh ceremonie měl podobně jako v loňském roce na starosti Michal Pěchouček, který tentokrát zdramatizoval dopisy teoretika Jindřicha Chalupeckého adresované jeho francouzské přítelkyni Marii-Christine Morine.

Podle členů poroty Ondřeje Chrobáka a Jana Merty bylo letos rozhodování rychlé a jednomyslné. Třiatřicetiletého Jiřího Skálu mezinárodní jury ocenila za „soustředěný a důsledný konceptuální přístup“. Ve svém zdůvodnění dále uvedla, že Skálovy práce mají přes značné nároky na naši pozornost vůli komunikovat.

Na přehlídce finalistů představuje Skála kolekci osmi textů a videí, kterou recenzenti i organizátoři označují za nejsložitější instalaci celé výstavy. Kompletní prohlídka celého Skálova „koutku“ by v ideálním případě měla trvat minimálně 55 minut. Všechna vystavená díla se týkají textu, literatury a galerijního systému. Jejich hlavním pojítkem je podle autora pocit vypisování: „Vypisuji se z toho, co pro mě znamená být umělcem a galeristou.“

Používáním sebereflexivních literárních postupů se Skála ocitá na hranici mezi výtvarným uměním, literaturou a filozofií. Na tiskové konferenci tuto svou pozici přirovnal k situaci Jiřího Koláře a při charakteristice své instalace použil mimo jiné známý Sartrův výrok :„Peklo jsou ti druzí.“

Jiří Skála byl na Cenu Jindřicha Chalupeckého nominován už potřetí. Poprvé se mezi finalisty objevil v roce 2004 a podruhé loni. Před pěti lety porota oceňovala jeho „hravý konceptuální přístup, intervence do sociálních vztahů a vtipnou práci s minimálními změnami objektů“. V loňském roce zdůraznila především projekt Výměna rukopisu, při kterém si umělec vyměnil písmo s Američankou Christinou Courtin.

Skálovy zásluhy na poli konceptuálního umění byly podle mínění odborné veřejnosti, která letos favorizovala objekt fotografky Aleny Kotzmannové, hlavním důvodem jeho zvolení. Kotzmannová umístila na střechu DOXu starou loď jako symbol nenaplněné touhy obyvatel vnitrozemí a její prezentace se stala pomyslným logem letošního ročníku.

„Pro porotu je rozhodující prezentace finalisty,“ uvedl Ondřej Chrobák na otázku, do jaké míry porota přihlížela k dosavadní Skálově práci. „Podobně jako při percepci jakéhokoli díla ovšem vstupují do hry nejrůznější kontexty. Kontext autorovy předchozí tvorby bývá pro pochopení jedním z nejdůležitějších. Nikdo, ani porotci Chalupeckého ceny, nedisponují ‚nevinným okem‘.“

Cenu Jindřicha Chalupeckého založili v roce 1990 Václav Havel s Jiřím Kolářem a Theodorem Pištěkem, aby povzbudili mladé umělce k větší aktivitě a umožnili jim přímý styk se světovým uměním. Její držitel získává šek na 50 tisíc korun na svůj další umělecký rozvoj, šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku a 100 tisíc korun na realizaci výstavy, projektu nebo katalogu. Příští rok se uskuteční výstava všech 20 dosavadních laureátů.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné