Jenom předměstí Vídně?
Příprava stálých expozic ve veřejných sbírkových institucích je svébytným žánrem uměleckohistorické práce a zároveň stěžejní položkou v jejich na širokou veřejnost zaměřené činnosti. Shodou okolností se u nás za poslední dobu sešly hned dvě expozice věnované „dlouhému století“. Jednu připravila Moravská galerie v Brně a opatřila ji provokativním titulem Brno předměstí Vídně, druhou pražská Národní galerie (1796–1918: Umění dlouhého století). Klady a zápory těchto výstavních počinů zásadního významu rozebírají Vít Vlnas a Pavla Machalíková.
Brno předměstí Vídně – socha plačícího anděla z okruhu Georga Raphaela Donnera v Zrcadlovém bludišti Jana Plecháče a Henryho Wilguse, pohled do expozice, Moravská galerie v Brně – Místodržitelský palác, 2019, foto: MG v Brně
Meyer’s Universum, oder Abbildung und Beschreibung des Sehenswerthesten und Merkwürdigsten der Natur und Kunst auf der ganzen Erde, 8. Band, 1841
Joža Uprka: Gajdoš, 1908, olej na plátně, 79 × 128 cm, Moravská galerie v Brně
Brno předměstí Vídně – grafický kabinet s prezentací secesních kreseb, pohled do expozice, Moravská galerie v Brně – Místodržitelský palác, 2019, foto: MG v Brně
Brno předměstí Vídně – oddíl Folklorismus, pohled do expozice, Moravská galerie v Brně – Místodržitelský palác, 2019, foto: MG v Brně
Scotland Forever!
Vít Vlnas dílo měsíce červen 2015
Před dvěma sty lety, 18. června 1815, se jméno belgického městečka Waterloo stalo synonymem pro drtivou porážku či fatální selhání obecně. Především angličtí umělci se v následujícím století stále znovu vraceli k jednotlivým epizodám bitvy, která ve svém důsledku...
Divoký jihovýchod
Vít Vlnas názor září 2007
Psali tuhle v novinách, že prý zatímco Češi vesele jezdí utrácet do Vídně i do Alp, Rakušané se k nám o prázdninách nijak nehrnou. Rakouští důchodci havarovavši s autobusem kdesi u Rožmberka se úpěnlivě dožadují rakouských lékařů, neboť nevěří domorodým šamanům....
Odcházení „princezny Evženie“
Vít Vlnas zprávy únor 2017
Multiplikovaný portrét rozesmáté ředitelky Rakouské galerie Agnes Husslein-Arco, uvozující poslední číslo programového bulletinu muzea, budí představu nekonečné včelí plástve. Plástve, z jejíž každé buňky vyhlíží stále tatáž neúnavná a energická muzejní...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?