Jenom předměstí Vídně?
Příprava stálých expozic ve veřejných sbírkových institucích je svébytným žánrem uměleckohistorické práce a zároveň stěžejní položkou v jejich na širokou veřejnost zaměřené činnosti. Shodou okolností se u nás za poslední dobu sešly hned dvě expozice věnované „dlouhému století“. Jednu připravila Moravská galerie v Brně a opatřila ji provokativním titulem Brno předměstí Vídně, druhou pražská Národní galerie (1796–1918: Umění dlouhého století). Klady a zápory těchto výstavních počinů zásadního významu rozebírají Vít Vlnas a Pavla Machalíková.


Brno předměstí Vídně – socha plačícího anděla z okruhu Georga Raphaela Donnera v Zrcadlovém bludišti Jana Plecháče a Henryho Wilguse, pohled do expozice, Moravská galerie v Brně – Místodržitelský palác, 2019, foto: MG v Brně

Meyer’s Universum, oder Abbildung und Beschreibung des Sehenswerthesten und Merkwürdigsten der Natur und Kunst auf der ganzen Erde, 8. Band, 1841

Joža Uprka: Gajdoš, 1908, olej na plátně, 79 × 128 cm, Moravská galerie v Brně

Brno předměstí Vídně – grafický kabinet s prezentací secesních kreseb, pohled do expozice, Moravská galerie v Brně – Místodržitelský palác, 2019, foto: MG v Brně

Brno předměstí Vídně – oddíl Folklorismus, pohled do expozice, Moravská galerie v Brně – Místodržitelský palác, 2019, foto: MG v Brně
O užitečnosti uměleckých historiků
Vít Vlnas úhel březen 2014
S postupem bojů druhé světové války hlouběji do nitra Evropy sílily v demokratických zemích snahy zabránit ničení a rozkrádání uměleckých památek a postarat se o ohrožená díla přímo ve frontovém pásmu. V USA vedlo toto úsilí v červnu 1943 k oficiálnímu ustavení Komise...
Malíři stínu zbavení
Vít Vlnas knižní recenze listopad 2018
Zatím nejrozsáhlejší publikace věnovaná malířství 17. století v Čechách nese název Ve stínu Karla Škréty. Pražští malíři v letech 1635–1680 a představuje společné dílo historika umění Štěpána Váchy a specialistky na výzkum raně novověkých písemných pramenů k...
Odcházení „princezny Evženie“
Vít Vlnas zprávy únor 2017
Multiplikovaný portrét rozesmáté ředitelky Rakouské galerie Agnes Husslein-Arco, uvozující poslední číslo programového bulletinu muzea, budí představu nekonečné včelí plástve. Plástve, z jejíž každé buňky vyhlíží stále tatáž neúnavná a energická muzejní...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?