Hoří!
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění květen 2019
Požáry ke kostelům patří. Přinejmenším k těm velikým, které je velmi náročné, ne-li nemožné účinně hasit. V dějinách mnoha slavných středověkých chrámů se často dočteme, že víc nebo míň století po svém postavení vyhořely. Pokud kostel dosud stojí, následuje pak informace o jeho přestavbě či opravě v zrovna aktuálním uměleckém stylu. Nebýt toho, že ohni podlehl gotický břevnovský klášter, neměli bychom dnes břevnovský klášter od Dienzenhoferů. Nešlo jen o modernizaci, ale také o významová přeznačení. Farní kostel Matky Boží před Týnem v Praze vyhořel necelé století poté, co se stal v rámci pobělohorské rekatolizace z hlavního chrámu českých utrakvistů znova římskokatolickým. Tehdejší zpráva o pohromě se jako velmi často v podobných případech čte jako zpráva pro pojišťovnu: děs, hrůza a zmar. Adresát měl být pohnut k co nejvyšší náhradě škod, aby se mohl co nejdřív kostel obnovit – ovšem tak, že by už svým vzhledem nepřipomínal doby, kdy v Čechách převládali „heretici“. Ačkoli stejně jako obvykle v takových situacích přispívali svými dary na opravu ti nejbohatší, peněz se nedostávalo. Nakonec se tedy muselo vystačit s novým dekorem vnitřku, a především novou klenbou. Dnešní průzkum ostatně zjišťuje, že právě jen část klenby byla požárem poškozena, jinak se celkem nic moc nestalo. Naproti přes Staroměstské náměstí dopadl docela jinak kostel sv. Mikuláše: na místě gotické stavby se díla ujali… aha, Dienzenhoferové.
Umělci v božišti národa českého
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2022
Dále v tomto čísle najdete recenzi nové stálé expozice Dějiny (české národní) v rekonstruované budově Národního muzea. Tady se chci trochu podrobněji zastavit v ústřední slavnostní prostoře – Panteonu.
Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?