Gloria musaealis 2015
Josef Ledvina zprávy červen 2016
Praha – Počtrnácté byly v květnu vyhlášeny výsledky Národní soutěže muzeí Gloria Musaealis. S osmi desítkami projektů završenými v loňském roce, respektive v prvních dvou měsících roku letošního se do ní přihlásilo 72 muzeí a galerií napříč Českou republikou.
Ceny byly tradičně udíleny ve třech hlavních kategoriích. V kategorii Muzejní výstava uspělo Muzeum města Ústí nad Labem s výstavou Tenkrát na severozápadě – Rok 1945 v Ústí nad Labem a okolí, za Muzejní publikaci roku bylo oceněno Muzeum hlavního města Prahy s knihou Hroby barbarů v Praze-Zličíně – Svět živých a mrtvých doby stěhování národů a cena za Muzejní počin roku připadla Národnímu technickému muzeu za realizaci projektu Centrum stavitelského dědictví Plasy. Západočeská galerie v Plzni obdržela Cenu českého výboru Mezinárodní rady muzeí ICOM za výstavu Gottfried Lindauer (1839–1926). Plzeňský malíř novozélandských Maorů.
Výstava Tenkrát na severozápadě se věnovala citlivému a dodnes živému tématu konce druhé světové války v Ústí nad Labem. Porota ocenila práci s cennými svědectvími pamětníků a vyváženost pohledu, který byl zaměřen mimo jiné na tragické následky spojeneckého bombardování i násilí páchané na německém obyvatelstvu po osvobození. Muzeum tak podle poroty „významně napomohlo aktuálnímu úsilí o nezaujatou reflexi minulosti a vyslovilo se i k trvajícímu nebezpečí její ideologizace“. K působivosti výstavy podle ní přispěla i instalace, za níž stál vizuální umělec, předloňský finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého Richard Loskot: „Ta se zaměřila na emocionální účin exponátů, zvláště tzv. sudetského pokladu z Libouchce. Z jeho objevu, spjatého se silným osobním příběhem posledního majitele, učinila výstavní prezentace expresivní memento našeho vyrovnání se s minulostí.“ Za zmínku stojí v této kategorii i třetí místo pro nedávno otevřenou expozici Českého kubismu v Domě U Černé Matky Boží (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).
Muzejní publikace roku 2015 představuje veřejnosti výsledky rozsáhlého archeologického výzkumu pohřebiště z období stěhování národů v Praze-Zličíně. „Výzkum je prezentován na pozadí dějin pozdně antického období a doby stěhování národů v Evropě. Čtenáři je tak výzkum prezentován v širších souvislostech celého tehdejšího známého světa politických dějin a dějin všedního dne,“ vyzdvihují stěžejní kvality kolektivního publikačního výstupu porotci. K jeho živosti podle nich přispívá i bohatý obrazový doprovod.
Centrum stavitelského dědictví v areálu hospodářského zázemí plaského kláštera bylo otevřeno po několikaleté rekonstrukci hrazené z evropských peněz loni v září. Podle poroty „citlivě a programově propojuje muzejní a edukační funkce určené laické i odborné veřejnosti se zážitkovými aktivitami zaměřenými na nejširší návštěvnickou obec“. Nakonec výbor ICOM ocenil výstavu věnovanou plzeňskému rodákovi a malíři novozélandských Maorů Gottfriedu Lindauerovi realizovanou v Západočeské galerii mimo jiné jako příklad „hluboké a velmi obohacující mezinárodní spolupráce“.
Projekty do soutěže Gloria Musaealis přihlašují samy instituce. Celkový počet přihlášených muzeí a galerií mírně vzrůstá. Letos jich je 72, loni jich bylo dvaašedesát, v roce 2014 šedesát a rok předtím padesát dva. Proti tomu absolutní počet přihlášených projektů se v posledních třech lehce snižuje (letos 80, v roce 2015 87 a rok předtím 90), což by mohlo naznačovat větší rozmysl ze strany institucí v tom, jaký typ akce má v soutěži reálnou šanci uspět.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?