Ferdinand Dobrotivý a jeho všední doba
Václav Hájek recenze červenec 2012
Ferdinand V. na Pražském hradě / Do výstavy se můžeme zanořit a zase se z ní vynořit, a překvapivě se při tom nenamočíme. Grafické a architektonické řešení, delikátní přítmí atd. z ní vytvářejí povedeně panoptikální prostor plný rádoby elegantních barviček, pseudohistorických pokojíčků, trochu nasládle působícího kvazi aristokratického či kvazi náboženského prostředí. Stručně, souhrnem a úvodem řečeno, nevím, k čemu je to dobré. O neslavné „předbřeznové“ době se tu nic nedozvíme, stejně jako o „úspěších“ vlády Ferdinanda Dobrotivého, k nimž vedle hladomorů, krvavých masakrů a všeobecného politického marasmu patřilo též umělecké sběratelství. To, že byl posledním českým králem, je sice pěkné, ale nevím, jestli to stačí jako téma na výstavu v místech, kde už se dnes, myslím, nekraluje. Co se tu vlastně ukazuje, co se tu sděluje, jaký obraz doby se konstruuje?
Mezi blasfemií a humanismem
Václav Hájek úhel březen 2013
Ačkoli zadnice účinkovala v populární obrazové produkci vesměs jako groteskní a obskurní ozvláštnění (třeba v amatérské fotografii konce 19. století), nesmíme zapomínat na zdroje tohoto motivu v novověké evropské kultuře. Parodický román renesančního myslitele...
Zrzavého protiklady
Václav Hájek recenze únor 2013
Jan Zrzavý v Domě umění v Ostravě / Obsah díla Jana Zrzavého zůstává do značné míry tajemný, respektive není plně přítomen v rozpoznatelném ikonografickém motivu, ale skrývá se ve velmi proměnlivých formálních přístupech, které se mnohdy vyznačují ostrými kontrasty
Obrazy, které líbáme a po kterých šlapeme
Václav Hájek úhel leden 2009
V dnešní době se snadno a často zapomíná na to, že řada obrazů tradičně nebyla a vlastně stále není určena výhradně pro pohled, pro vizuální vnímání. Zapomínáme na to zřejmě proto, že se obrazů do určité míry bojíme. Bojíme se jejich moci, jejich vlivu, jejich...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?