Editorial
Pepa Ledvina editorial zima 2020
Ministerstvo kultury v polovině října uveřejnilo II. výzvu dotačního programu COVID-KULTURA a vláda pro něj alokovala 750 milionů korun. Mohlo by se zdát, že je to jednoznačně dobrá zpráva, nicméně čert je skryt v detailu.
Hlavní činností subjektů ucházejících se o podporu má být pořádání eventů, „jejichž primárním cílem je poskytnutí kulturní služby veřejnosti v oblasti Performing Arts“. Z toho bohužel plyne, že „subjekty“ podnikající v oblasti výtvarného umění přijdou zkrátka. „Nekomerčním galeriím pomáháme a výtvarníci mají tu výhodu, že nejsou zablokovaní ve své činnosti a mohou svá díla dál prodávat,“ vysvětloval začátkem listopadu ministr kultury.
Tématu se detailněji věnujeme ve zprávách, tady bych chtěl pouze vypíchnout zarážející míru nepochopení na straně ministerstva ohledně toho, co „podnikání v oboru výtvarného umění obnáší“. Jistě, řada lidí „od umění“ má „své jisté“, protože učí na uměleckých školách nebo je zaměstnána v příspěvkových organizacích nebo státem podporovaných „neziskovkách“. Ovšem „toto jisté“ v podobě tabulkového platu zpravidla stěží pokryje základní životní potřeby a lidé zároveň běžně doplňují tuto svou gáži „podnikáním“.
To může mít podobu vytváření uměleckých děl artefaktuálního charakteru, která tito umělci mohou prodávat, ať už přímo nebo prostřednictvím galeristů. Jsou i tací, kteří se živí jenom prodeji, ti ovšem představují mezi tuzemskými umělci jen malý zlomek. A všichni potřebují vystavovat, protože bez vystavování o jejich aktuální tvorbě nikdo neví, nikdo o ní nepíše, nikdo ji nesbírá… Ministerstvo ale také zcela ignoruje fakt, že významná část uměleckých děl vzniká pro konkrétní výstavní či jinou akci, pro konkrétní místo a čas. Díla tohoto typu v současné době nemohou být realizována, a jejich autorky a autoři za ně tudíž nemohou být honorováni. A nakonec, celá řada „podnikatelů v umění“ provozuje (nejen) za účelem obživy různé typy „přidružené výroby“, která je navázána na výstavní provoz. Vedle své vlastní tvorby vytvářejí plakáty a katalogy, výstavy fotí nebo navrhují jejich architekturu, pomáhají etablovanějším umělcům a umělkyním s realizací jejich projektů.
Těším se na dobu, kdy tohle budou ministrovi vysvětlovat odborní zaměstnanci ministerstva v rámci pravidelných briefingů!
Editorial
Pepa Ledvina editorial říjen 2020
Problematika umění ve veřejném prostoru je dlouhodobě v centru pozornosti a pochopitelně se jí věnuje i Art Antiques. V poslední době mediální prostor zaplavovaly především všemožné informace o boření pomníků všemožných velikánů více či méně namočených ve zvěrstvech...
Moc roztomilosti
Pepa Ledvina téma květen 2024
Roztomilost hýbe internetem už čtvrt století, v posledních letech pak začíná úspěšně dobývat i ediční plány a výstavní programy. Jak si vysvětlit tento úspěch velkých očí a buclatých tvářiček? Jakou roli v něm hraje biologie a jakou prostředí sociálních sítí?...
Black Lives Matter po Česku
Pepa Ledvina zprávy červenec 2020
Po vraždě afroameričana George Floyda zasáhla nejen Spojené státy americké, ale také řadu evropských metropolí vlna protestů proti rasové diskriminaci. Součástí hnutí Black Lives Matter bylo i odstraňování kontroverzních pomníků z veřejného prostoru.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?