DMY 2014

Lucie Šmardová staveniště červenec 2014

Berlín – V areálu dnes již nevyužívaného berlínského letiště Tempelhof proběhl na přelomu května a června dvanáctý ročník mezinárodní přehlídky designu DMY. Velkorysé prostory slavného neoklasicistního terminálu, který Norman Foster označil za „matku všech letišť“ umožňují organizátorům prezentovat současný design ve dvou halách na ploše 12 tisíc m2. Festival představující známé, začínající a experimentální designéry se od podobných přehlídek liší důslednou snahou organizátorů o oborovou sebereflexi. Pravidelnou součástí festivalu jsou workshopy, diskuze a přednášky.

Letos se akce zúčastnilo přes 500 designérů, 150 studií a 15 univerzit z celého světa, byly uděleny ceny v kategoriích New Talent, Education a Exhibitor. Pětičlenná porota včele s Joergem Suermannem a Tulgou Beyerle ocenila jako nejlepšího vystavovatele českou společnost TON, a to nejen za nejlepší instalaci židle Merano od Alexandera Guflera (studio Mūtanta – Daniel Gonzalez a Tomáš Varga), ale také za dlouhodobou spolupráci firmy s mladými designéry.

DMY International Design Festival v Berlíně není přehlídkou hvězd podobně jako milánské Salone. Těchto prestižních přehlídek se DMY účastní pouze kurátorsky přísně vybranou výstavou produktů, které jsou reprezentativním vzorkem toho nejlepšího z berlínského festivalu. Letos se do užšího výběru porotců dostali například studio Blond & Bieber, kteří představili analogovou textilní tiskárnu vyrábějící svůj vlastní pigment z vodních řas, Brit van Nerven a Sabine Marcelis (série skleněných objektů) nebo Flowers For Slovakia s projektem Lost & Found by Vitra. Patnáct vybraných studentů mělo za úkol vytvořit redesign tradičního slovenského nábytku v kombinaci s komponenty firmy Vitra.

Ambicí organizátorů je vytvořit z festivalu místo plné nových myšlenek a vizí, kam by měl a mohl současný design směřovat. Spíše než luxusní výrobky se zde prezentují experimentální projekty začínajících designérů a studií. Jedním z nich byl například Home For a Moment nizozemské designérky Minsun Kim. Autorka v průběhu festivalu zkoumala prostřednictvím rozhovorů s návštěvníky vztah mezi soukromým a veřejným prostorem. Pomocí miniaturních objektů vznikaly dispozice několika desítek bytů, které při ukončení akce představovaly „kolektivní pocit domova“.

Jedním z hlavních témat letošního festivalu se stal social design, který bude jako samostatná sekce fungovat i v dalších letech. Různorodost přístupů, které bychom pod tímto tématem mohli hledat, je obrovská, a zejména v Německu nabývá stále větší důležitosti.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné