DMY 2014
Lucie Šmardová staveniště červenec 2014
Berlín – V areálu dnes již nevyužívaného berlínského letiště Tempelhof proběhl na přelomu května a června dvanáctý ročník mezinárodní přehlídky designu DMY. Velkorysé prostory slavného neoklasicistního terminálu, který Norman Foster označil za „matku všech letišť“ umožňují organizátorům prezentovat současný design ve dvou halách na ploše 12 tisíc m2. Festival představující známé, začínající a experimentální designéry se od podobných přehlídek liší důslednou snahou organizátorů o oborovou sebereflexi. Pravidelnou součástí festivalu jsou workshopy, diskuze a přednášky.
Letos se akce zúčastnilo přes 500 designérů, 150 studií a 15 univerzit z celého světa, byly uděleny ceny v kategoriích New Talent, Education a Exhibitor. Pětičlenná porota včele s Joergem Suermannem a Tulgou Beyerle ocenila jako nejlepšího vystavovatele českou společnost TON, a to nejen za nejlepší instalaci židle Merano od Alexandera Guflera (studio Mūtanta – Daniel Gonzalez a Tomáš Varga), ale také za dlouhodobou spolupráci firmy s mladými designéry.
DMY International Design Festival v Berlíně není přehlídkou hvězd podobně jako milánské Salone. Těchto prestižních přehlídek se DMY účastní pouze kurátorsky přísně vybranou výstavou produktů, které jsou reprezentativním vzorkem toho nejlepšího z berlínského festivalu. Letos se do užšího výběru porotců dostali například studio Blond & Bieber, kteří představili analogovou textilní tiskárnu vyrábějící svůj vlastní pigment z vodních řas, Brit van Nerven a Sabine Marcelis (série skleněných objektů) nebo Flowers For Slovakia s projektem Lost & Found by Vitra. Patnáct vybraných studentů mělo za úkol vytvořit redesign tradičního slovenského nábytku v kombinaci s komponenty firmy Vitra.
Ambicí organizátorů je vytvořit z festivalu místo plné nových myšlenek a vizí, kam by měl a mohl současný design směřovat. Spíše než luxusní výrobky se zde prezentují experimentální projekty začínajících designérů a studií. Jedním z nich byl například Home For a Moment nizozemské designérky Minsun Kim. Autorka v průběhu festivalu zkoumala prostřednictvím rozhovorů s návštěvníky vztah mezi soukromým a veřejným prostorem. Pomocí miniaturních objektů vznikaly dispozice několika desítek bytů, které při ukončení akce představovaly „kolektivní pocit domova“.
Jedním z hlavních témat letošního festivalu se stal social design, který bude jako samostatná sekce fungovat i v dalších letech. Různorodost přístupů, které bychom pod tímto tématem mohli hledat, je obrovská, a zejména v Německu nabývá stále větší důležitosti.
Rané práce Zdeňka Plesníka
Michaela Janečková Lucie Šmardová architekura říjen 2024
Od narození významného zlínského architekta Zdeňka Plesníka uplynulo začátkem září 110 let. Díky dochovanému archivu a ochotě dědiců jej nabídnout k bádání vyplouvají na povrch i méně známé návrhy a realizace tohoto všestranného architekta, který spojil svůj profesní...
Nestačím kreslit…
Lucie Šmardová recenze červenec 2022
Výstava Hlavu vzhůru! Furt se de! představuje dílo Marie Fischerové-Kvěchové (1892–1984), absolventky pražské Uměleckoprůmyslové školy (dnešní UMPRUM) u profesora Jakuba Schikanedera, která se svými ilustracemi a knižní tvorbou zapsala do vizuální paměti několika generací....
Představení malířky
Lucie Šmardová výstava prosinec 2015
Květa Pacovská v GHMP / Podle Květy Pacovské je kniha první galerií, se kterou se děti setkávají. O svých knihách říká, že jsou to „sochy na čtení a knihy na dívání“. Sama sebe považuje za malířku, oceňovaná je zejména za svou tvorbu v oblasti dětských knih, ilustrace...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?