Design s designem i bez něj
Spolu s mnoha zvědavci jsem i já letos v únoru navštívil výstavu klauzurních prací na VŠUP v Praze. Nejvíc mě zajímá design a musím se přiznat, že se při každých klauzurách těším na nápady, které vznikají v hlavách budoucích uměleckých hvězd.
Český design jde neustále nahoru, a to jak po stránce kvalitativní, tak kvantitativní. Jedním z jeho zdrojů je bezesporu VŠUP. Vždyť většina současné mladé generace designérů pochází pravě odtud. A i současným studentům se daří nejen ve školních lavicích. Jmenujme alespoň Henryho Wielguse, Lucii Koldovou nebo Ondřeje Tobolu. Kvalita vlastní autorské tvorby některých studentů jde někdy možná na úkor školních prací. Možná i proto převládala letos v obou ateliérech produktového designu průměrnost. Snad i kvůli občas nudným a nijak specifickým tématům, jako je interiér butiku nebo knihkupectví, nejsou výsledky u studentů nijak ohromující. Nosné myšlenky nejsou plně rozvedeny, a končí tak v jakýchsi variacích na nejnovější světové trendy. V ateliéru Michala Froňka dostali studenti za úkol vytvořit propagační předmět České republiky. Přes tradiční použití obrysu naší země vytvořila Klára Šípková zajímavou kolekci šperků z kovu a plastu. Asi nejvtipnějším objektem pak byl talíř s tradiční kachnou se zelím a knedlíkem. To vše v porcelánu ve zlaté a bílé variantě. Autorkou je Jana Černá.Možná největším překvapením byly práce ateliéru Kov a šperk, jejž první semestr vede Eva Eisler. Přes počáteční malé nadšení většiny studentů z nového vedení dokázala Eva Eisler dát ateliéru nový, ucelenější směr. Jako jednu z nejpůsobivějších prací bych jmenoval kolekci Pastelky – šperky od studentky Kateřiny Matěchové. Svébytná série vychází z barevné kvality pastelek i z precizní ruční práce. I v ateliéru Keramika a porcelán se objevily zajímavé počiny. A je vidět, že některým z nich udává tón jeden z absolventů ateliéru – Maxim Velčovský. Stará papírová krabice se stává porcelánovým tácem a papírový odpad je přetvořen do kubizující vázy.
Jako milovník interiérů ze 70. let jsem byl unesen malým modelem chodby zařízené v tomto stylu, který byl vystaven v ateliéru Ilustrace. Kapsle od léků se změnily v lustry a nástěnnou dekoraci. Nakonec jsem tedy svůj nejsilnější osobní designový zážitek našel úplně jinde, než jsem ho očekával. VŠUP neustále překvapuje a to je dobře.
Nová atmosféra
Adam Štech design červen 2008
Milánský veletrh designu / Návraty k dekorativnímu umění let padesátých a sedmdesátých nebo k původním řemeslným technikám, fascinující rozsáhlé instalace, neustálé přibližování designu a volného umění i ekologická řešení v průmyslovém designu – to jsou...
Galerie Nilufar
Adam Štech názor červen 2008
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních...
Christopher Dresser, designérský vizionář
Adam Štech design květen 2008
Jeho tvorba by se dala s nadsázkou popsat jako Bauhaus v letech historismu a secese. Christopher Dresser patří k nejzásadnějším postavám průmyslového designu. Jeho retrospektivní výstavu nyní můžeme navštívit v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Nabízí se nám jedinečná...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?