Design po francouzsku
Adam Štech staveniště únor 2008
Podle uznávaného amerického magazínu I. D. se Paříž v poslední době stává novým centrem současného designu. Vládou podporované programy, progresivní galerie, ale hlavně mnoho mladých kreativních jednotlivců a studií vytvářejí svěží prostředí nových revolučních nápadů a myšlenek. Jedním z těch, kdo k tomu nemalou měrou přispívá, je i Normal Studio, které před dvěma lety založila dvojice mladých tvůrců: Eloi Chafaï a Jean-Francois Dingjian.
Už jen název studia nám může napovědět jeho zaměření. Oba designéři se přiklánějí k vysoce čistému a jednoduchému designu, který bude co nejvíce vyhovovat potřebám svých uživatelů. Tento přístup však spojují s novými tvůrčími možnostmi, což dává jejich předmětům nadčasový charakter. Možná i díky tomu bylo studio minulý rok osloveno jednou z nejaktivnějších evropských designových galerií Tools, aby vytvořilo kolekci nábytku a svítidel exkluzivně pro výstavu, která se pod jménem Greyscale uskutečnila na podzim v prostorách galerie v Paříži.
Výstava vyzvala diváka, aby odhalil neobyčejné v jednoduchém a obyčejném. Galerie byla zaplněna černými a šedými hranatými objekty. Byla to stolička s názvem Bloc a několik skříněk (Container), které na první pohled vypadaly zcela obyčejně. Při bližším pohledu však divák mohl odhalit skvělé materiálové vlastnosti nábytku. Speciálně upravené dřevo připomínalo kov, zevnitř nenápadné šedivé skříňky zazářila sytá zelená barva. Stolička Bloc, která na první pohled vypadala tak, že je vyrobena pouze z perforovaného plechu, byla pro změnu potažena měkkou gumou, jež zaručuje pohodlné sezení.
Vše bylo ještě doplněno speciálním osvětlením, jehož inspirací se staly fotografické reflektory. Jednotlivá světla se pak mohla pomocí magnetu libovolně zavěšovat na kovový plát na zdi nebo na stojan na podlaze. Normal Studio se touto výstavou dotklo našeho vnímání nábytku a jeho tvarových archetypů. Ty však narušuje mistrnými detaily, které člověku pomohou uvědomit si, že i v obyčejných věcech lze nalézt nevšednost a překvapení.
Nová atmosféra
Adam Štech design červen 2008
Milánský veletrh designu / Návraty k dekorativnímu umění let padesátých a sedmdesátých nebo k původním řemeslným technikám, fascinující rozsáhlé instalace, neustálé přibližování designu a volného umění i ekologická řešení v průmyslovém designu – to jsou...
Galerie Nilufar
Adam Štech názor červen 2008
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních...
Christopher Dresser, designérský vizionář
Adam Štech design květen 2008
Jeho tvorba by se dala s nadsázkou popsat jako Bauhaus v letech historismu a secese. Christopher Dresser patří k nejzásadnějším postavám průmyslového designu. Jeho retrospektivní výstavu nyní můžeme navštívit v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Nabízí se nám jedinečná...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?