Denisa Krausová
Kateřina Tučková portfolio listopad 2008
Vystudovala Fakultu výtvarných umění v Brně, kde prošla ateliérem grafiky Margity Titlové-Ylovsky, environmentu Vladimíra Merty a sochařství Michala Gabriela. Absolvovala v ateliéru Martina Mainera. Odstup od tuzemského uměleckého dění získala na stážích v Itálii a Rumunsku. A udržela si ho dodnes, díky tomu, že se rozhodla žít a tvořit v ústraní Vysočiny. Přesto se o Denise Krausové i v uměleckých centrech ví – její tvorba osobitého, autentického výrazu nedovoluje nevědět.
Po studiu na Střední grafické škole v Jihlavě zamířila Denisa Krausová (1981) k navazujícímu vysokoškolskému studiu. Na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně nejprve tři semestry pracovala v grafickém ateliéru, než zjistila, že více než její osobní vklad do grafiky samotné ji fascinuje technický proces jejího vzniku a že rozvoj její vlastní poetiky stagnuje. Přestoupila tak k médiu malby, k jejímuž definitivnímu uchopení se ale odhodlala až po zkušenostech s environmentem a sochou. Na grafické techniky však nezanevřela. Po počátečním okouzlení barvou, která se v roce 2003 stala základním nosným prvkem v horizontálních a vertikálních liniích a v barevných kruhových vírech (bakalářská práce Duha z roku 2003), se vrací a těží ze zkušeností, které jí dala grafická práce. Tak se v její tvorbě objevují grafické momenty jako jsou černé plochy, kresebné detaily, šablony nebo dokonce otisky. Dochází k jejich vrstvení a to často spíše grafického než malířského charakteru. Dobře patrné je to například v cyklu monochromaticky pojatých děl z roku 2006.
Výraznější než formální řešení je však v jejích pracích narativní aspekt. Společný jmenovatel koncepce její malby i šíře imaginace se dá pojmenovat jediným slovem: bohatství. Příběhy, které se odehrávají v prostoru jejích pláten, jsou dějově bohaté, založené na surreálném uchopení skutečnosti, v němž se ztrácí perspektiva. Otevírají se nám zcela autonomní světy, příběhy, kontexty, v nichž se autorka nejednou objevuje jako hlavní aktérka. Pokud bychom na malbu aplikovali pojmosloví literární vědy, pak by byly malby Denisy Krausové v příběhových hyperbolách autobiografické. Přičemž společně s hyperbolou do jejích maleb často vstupuje i více či méně intenzivní horor vakui, ve kterém se pohybuje nespočet postav, roste přehršle květů a vyskytuje se množství věcí. Krausová prostor zahlcuje konkrétními prvky, mezi kterými se zase vyskytuje i ona sama, jeden z mnohých.
V cyklech maleb z roku 2006 a 2007, které korespondují s naznačeným pojetím prostoru, by se dalo hovořit až o principech naivizujícího umění, l’art brut. Kdyby ovšem autorka sama neuměla svou vlastní tvorbu přísně reflektovat a nebyla schopna analýzy vlastních výstupů. Což Denisa Krausová je. Insitní výraz jejích maleb je tak výsledkem malířského postoje, ke kterému se záměrně propracovala, ovlivněná literaturou, dějinami výtvarného umění, pozorováním přírody a především vlastní, imaginativní fantazií, v níž dennodenně obsazuje samu sebe do nadreálných, nebo naopak uvěřitelných příběhů.
Pojetí vlastní tvorby a striktně danou koncepci dokáže Denisa Krausová formulovat zcela přesně: „Především mě zajímá příběh, respektive jeho náznak anebo atmosféra, kterou se nějak snažím navodit. Často, ale velice volně, pracuji se svojí pamětí. Vždy se mi v paměti vybaví nějaké místo děje, kam pak zasadím vlastní příběh, ve kterém často vystupuji v roli hlavní hrdinky. Ráda také manipuluji se skutečností, posouvám realitu vlastních zážitků, směrem do jakési pohádkové, či naopak hororové reality. Většinou v mých obrazech jde negativní s pozitivním ruku v ruce. Právě tato dvojznačnost významu a nadsázka jsou pro mě styčnými momenty.“
Kromě jiných výtvarných prvků, jako jsou časté citace z děl výrazných malířských autorit nebo odkazy do světa dětských pohádek, je na její tvorbě zajímavé i užití prvku trompe l’oeil, který se výrazně promítl v malbě 17. a 18. století. Krausová jej zapojuje jako jeden z možných surreálných prvků v malbách narativních sérií z roku 2007. Zdá se, jako by právě touto technikou děj na pomezí fantaskního a světského definitivně přisoudila světu fantazie, když například řetězcem korálů zdánlivě navěšených přes malbu Hodinky nebo Houpačka přiznává, že „je to jen fikce“. Že nejde o snahu vystavět před divákem vzpomínkový záznam z reálného světa, kde se jako malé děvče houpala na houpačce, ale že se přidáním další dimenze snaží o nevážnou hru na „jiný prostor fantazie“, do níž zapojuje nejen vlastní imaginaci, ale i princip optické hry s divákem. Taková práce odkazuje na postmoderní přístup k médiu malby.
V současné době se Denisa Krausová pohybuje v bilančním kruhu. Do jejích posledních maleb vstupují prvky hry barevných linií, které se v její tvorbě objevovaly v roce 2003, redukovala příběh a od prostoru nadreality a utváření imaginativního světa pro hlavní hrdinku ustoupila ke konstrukci metafyzického prostoru. Změna, vývoj a nová hledání jsou v její tvorbě zřetelné. K tomuto procesu nelze dodat, než že s ním pracuje velmi kreativně. Dnes je Denisa Krausová usazená v Jihlavě, kde kromě práce na vlastní tvorbě vede ve spolupráci s Lucií Berkovou galerii Půda. Příští výstava, na které se budete moci setkat s jejími díly, proběhne v lednu 2009 v pražském Mánesu.
Karel Štědrý
Kateřina Tučková portfolio září 2010
Letošní absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Karel Štědrý není na české výtvarné scéně žádným nováčkem. Jako člen skupiny Obr. na sebe upozornil účastí v řadě společných výstav nebo výtvarným zpracováním zdi v Chotkových sadech v rámci projektu...
Tereza Vlčková
Kateřina Tučková portfolio květen 2008
O fotografce Tereze Vlčkové je nyní slyšet docela často. Její jméno je skloňováno především v souvislosti s cenou pro mladé fotografy, kterou získala v rámci prvního ročníku veletrhu Prague Foto. Talentovaná autorka z Valašských Klobouk je studentkou Institutu tvůrčí...
Igor Grimmich
Kateřina Tučková portfolio duben 2007
Na Akademii výtvarných umění se Igor Grimmich (1979) dostal po necelém roce vlastní volné tvorby. Předcházelo jí nejprve gymnázium, poté střední odborné učiliště, na kterém se vyučil v oboru umělecké truhlářství, a během toho několik let práce v nejrůznějších oborech...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?