Co je, co není a co by mohl být umělecký výzkum
Milena Bartlová téma únor 2023
Slovní spojení umělecký výzkum znamená, že prostřednictvím umělecké činnosti nejen vytváříte umělecké dílo, ale zároveň provádíte vědecký výzkum. Získáváte nejen estetický prožitek, ale také poznání. Zdá se to být protimluv, ba nesmysl – umění a věda jsou přece zcela odlišné věci. Přesto tento termín již druhé desetiletí mezinárodně funguje, byť je zatím kolem něj mnoho nejasností.
Monika Martykánová (Ateliér keramiky a porcelánu UMPRUM): Vycházka po deváté, ze série Alegorie covidu, praktická část diplomové práce, 2021. Renesance tradiční porcelánové figurální plastiky prostřednictvím reflexe aktuálního tématu koronaviru. Banální situace dostávaly během pandemie nový rozměr. Snímek z výstavy Postup jako výstup. Umělecko-výzkumné strategie na UMPRUM, 29. 4. – 28. 5. 2022, Technologické centrum UMPRUM
Shota Tsikoliya, David Kovařík (ateliér Architektura III, UMPRUM): Platforma, instalace pro přehlídku Ars Electronica 2020, foto: Eliška Vojtková. Ateliér Architektura III se dlouhodobě zabývá experimentálními způsoby navrhování za využití digitálních technologií
Darjan Hardi (Ateliér ilustrace a grafiky): Chazarský slovník, praktická část diplomové práce, 2020. Nová výtvarná podoba srbského experimentálního románu Milorada Paviće ve formě slovníku je inspirována symbolikou a lidovým vyprávěním, které autor využívá k rekonstrukci a znovustvoření chazarského světa. Součástí jsou i záznamy z cesty Darjana Hardiho po stopách Chazarů v Srbsku, kterou podnikl v rámci výzkumu.
Martin Zet (Ateliér volného umění I – Sochařství): Miloš Zet očima Martina Zeta, praktická část doktorského projektu, 2021. „Na fotce modelu soutěžního návrhu kašny pro náměstí Republiky z 80. let 20. století stojí malá postavička (...) jen hlína zmáčknutá do velikosti proporčně zmenšeného člověka, který měl přiblížit zamýšlené proporce návrhu. V pozůstalosti jsem tuto sošku našel a zvětšil do životní velikosti. Převedením postavy vysoké jako já do keramiky bych rád získal – pomocí smrštění schnutím a pálením hlíny – sochu vysokou jako táta.“ Snímek z výstavy Postup jako výstup. Uměleckovýzkumné strategie na UMPRUM, 29. 4. – 28. 5. 2022, Technologické centrum UMPRUM
Umělci v božišti národa českého
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2022
Dále v tomto čísle najdete recenzi nové stálé expozice Dějiny (české národní) v rekonstruované budově Národního muzea. Tady se chci trochu podrobněji zastavit v ústřední slavnostní prostoře – Panteonu.
Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?