Bourání havířovského nádraží
Josef Ledvina staveniště březen 2014
Havířov – Vlakové nádraží v Havířově se bourat bude. Vyplývá to z posledního rozhodnutí dozorčí rady Českých drah. Přitom na konci minulého roku se zdálo, že je architektonický objekt z šedesátých let definitivně zachráněn. České dráhy se tehdy rozhodly odstoupit od společného projektu s městem Havířovem na stavbu nového dopravního terminálu, jehož součástí byla právě i demolice stávajícího nádraží.
Změněné stanovisko dozorčí rady ČD vychází z návrhu nového ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO). Ten tak přistoupil na argumentaci města, podle nějž by důsledkem odstoupení od projektu byla ztráta evropské dotace ve výši 85 milionů korun. Vedení Havířova se rovněž nechalo slyšet, že bude od Českých drah požadovat náhradu na přípravu projektu vynaložených 3,5 milionu. „Dozorčí rada se na jednání shodla na tom, že vypovězení smlouvy s Havířovem by bylo velmi komplikované a způsobilo by finanční ztráty. Proto revokovala svůj předchozí postoj a rozhodla se pokračovat v jednání o projektu nového dopravního terminálu,“ vyjádřil se pro ČTK mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Za záchranu nádraží bojuje skupina architektů stojících za havířovským sdružením Důl architektů. To systematicky upozorňuje na mimořádné kvality této reprezentativní ukázky takzvaného bruselského stylu, pořádá osvětové akce ve formě přednášek nebo třeba in situ výstavy studentských projektů na využití dnes poloprázdné stavby. Návrh sdružení z loňského roku na zapsání objektu do seznamu nemovitých kulturních památek Ministerstvo kultury zamítlo. „Po naší linii samozřejmě budeme pokračovat v dvouletém úsilí a věřím, že pana ministra i vedení ČD časem přesvědčíme o tom, že ekonomicky a společensky odpovědným řešením není demolice a stavba nového terminálu, ale rekonstrukce stávajícího objektu včetně snížení jeho energetické náročnosti a následného využití pro komerční a společensky přínosné účely,“ vyjádřila se k poslednímu vývoji pro ČTK předsedkyně Dolu architektů Lucie Chytilová.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?