Blízké tváře vzdáleného umění
Jakub Stejskal úhel listopad 2015
Když britský egyptolog Flinders Petrie na konci osmdesátých let devatenáctého století prováděl vykopávky v nekropolích Fajjúmu jižně od Káhiry, narazil zde na typické starověké schránky mumifikovaných těl, které byly ovšem doplněné portréty zemřelých, jejichž naturalismus bral dech. Petrie byl prvním archeologem, který viděl tyto na dřevo malované portréty pocházející z prvních tří staletí našeho letopočtu v jejich původním prostředí, ač se krátce před tím série jiných portrétů z Fajjúmu dostala do Vídně díky obchodníkovi Theodoru Grafovi. Grafovy a Petrieho sbírky vystavované po celé Evropě vyvolaly velkou diváckou odezvu. Jak je patrné z dobových recenzí, publikum konce století bylo fascinováno tím, co vnímalo jako bytostně moderní citlivost vůči individuální psychologii, příznačnou pro dobový žánr portrétního obrazu. Ředitel Rakouského archeologického ústavu dokonce proto neváhal označit obrazy za padělky.

Kontext
Jakub Stejskal téma zima 2019
Vsazování do kontextu je hlavní interpretační nástroj dějin umění. Má nám osvětlit nejen důvody vzhledu uměleckých děl, ale zároveň také přispět k hlubšímu pochopení kultury, jíž byla tato díla součástí. Možnost takového pochopení stojí na předpokladu, že mezi...

V Sedlmayrově stínu
Jakub Stejskal knižní recenze červen 2021
Roku 1945 bylo Jaromíru Neumannovi 21 let. V témže roce začal studovat dějiny umění na pražské Karlově univerzitě. O šest let později (1951) získal doktorát a o další dva roky (1953) docenturu. Roku 1960 se stal ředitelem Ústavu teorie a dějin umění Československé akademie...
MÉDIUM - KRIZE JEDNÉ KATEGORIE
Jakub Stejskal téma červenec 2019
Představa, že druhy vizuálního umění lze přirozeně klasifikovat podle zvoleného typu média, stále do velké míry určuje dělbu práce dějin umění i uměleckých škol, nemluvě o obecných představách povahy umělecké tvorby. Rozmnožování druhů médií i proměny umělecké...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?