Bilbao a CaixaForum – symboly své doby
Terezie Zemánková depeše září 2012
Ve skutečnosti je drobnější, než jsem si ho představovala. Na fotografiích působí jako bombastický zrcadlový chrám, který zbytek města přebije jako nicotné domečky z karet. V reálu je ale rozměrově přiměřené a do města, které je směsicí všech představitelných architektonických stylů, přirozeně zapadá. Když přijíždíte od letiště do centra Bilbaa, Guggenheimovo muzeum se náhle vyloupne na břehu řeky Nervion jako pugét růží z rukávu kouzelníka a vy spontánně vydechnete natěšeným úžasem, jako když jste poprvé viděli Eiffelovku. Gehryho stavba na severu španělského Baskicka, o sto deset let mladší než dominanta Paříže, se stejně jako ona stala ikonou své doby. Jestliže Eiffelovka byla symbolem technického pokroku a víry v jeho neomezené možnosti, Guggenheimovo muzeum v Bilbau je symbolem blahobytu západní (nikoli však té naší) civilizace, která si nadstavbu společnosti, za níž kultura donedávna bývala považována, troufne velkoryse vytepat do svého erbu. Guggenheimovo muzeum se stalo fenoménem, který se do dějin naší civilizace nejspíš zapíše podobně jako egyptské pyramidy, a to nejen díky své unikátní architektuře, ale především kvůli dnes již učebnicovému „Bilbao efektu“.
Istanbul v původním znění
Terezie Zemánková depeše září 2010
Za nálož kýčovitých předsudků by se měl hned na Atatürkově letišti platit poplatek za nadváhu. Romantické představy z Cesty do Istanbulu od Miky Waltariho něco váží, stejně jako malebná bída z fotek Ary Gülera, tureckého Cartier-Bressona. Oprýskané ulice, tu a tam...
Filomena Borecká
Terezie Zemánková portfolio červen 2008
Žije a pracuje převážně v Paříži. Koncem 90. let krátce studovala na pražské AVU, záhy byla přijata na pařížskou Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts, kde ve studiu umění pokračovala a v roce 2004 diplomovala. Na francouzské akademii prošla ateliéry profesorů Joela...
Muzeomanie
Terezie Zemánková téma listopad 2014
Nové pařížské muzeum Louis Vuitton od Franka Gehryho / Každá doba má své ikonické stavby. Ve Francii jsou obvykle okázalejší než kde jinde. Ať už se jedná o symboly víry v podobě gotických katedrál, nebo symboly moci, jako je zámek ve Versailles, plní svůj účel –...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?