Back to Brandl
Tadeáš Kadlec výstava prosinec 2023
Národní galerie připravila do prostoru Valdštejnské jízdárny monografickou výstavu barokního malíře Petra Brandla. Spolupráce kurátorky Andrey Steckerové s architekty Romanem Brychtou, Markétou Mráčkovou a Bárou Šimonovou vyústila ve výjimečně působivou a vyváženou expozici, která představuje nově restaurovaná plátna a také několik nedávno objevených Brandlových děl. Pozornost je věnována také bouřlivému životnímu příběhu malíře. O zasvěcený exkurz do Brandlova díla i zhodnocení výstavy jsme požádali historika umění Tadeáše Kadlece.
Petr Brandl: Příběh bohéma, pohled do výstavy s trojicí oltářních obrazů z kostela sv. Markéty v Praze-Břevnově, zleva: Nalezení a převezení ostatků sv. Otmara z ostrova Werd do svatohavelského kláštera (Oslavení sv. Otmara), 1719, Smrt sv. Benedikta, 1719, Smrt poustevníka Vintíře, 1718–1719, foto: Adéla Kremplová, Národní galerie Praha
Petr Brandl: Vlastní podobizna s gestem počítání na prstech, asi 1722–1725, 68 × 54 cm, olej, plátno, Národní galerie Praha. „I když zákazníci tohoto umělce usilovně sháněli, byl každý rád, když se toho nepořádného muže po vykonané práci zase zbavil. Přitom se přihodily sem tam úsměvné události, které ale pro umělce kromě směšnosti nic pamětihodného neznamenaly.“ Jan Quirin Jahn: Petr Brandl, malíř historických výjevů a portrétů (1795)
Petr Brandl: Příběh bohéma, pohled do výstavy s dílem Kající se Máří Magdaléna z Mníšku pod Brdy, asi 1693, foto: Adéla Kremplová, Národní galerie Praha
Petr Brandl: Příběh bohéma, pohled do výstavy, zleva s díly: Podobizna šlechtice v modrém plášti (po 1710), Podobizna staršího muže (kolem 1720), Vlastní podobzina v paruce, zv. Strahovská (kolem 1703) a kopie Vlastní podobizny, zv. Vídeňská (1. pol. 18. stol.), foto: Adéla Kremplová, Národní galerie Praha
Petr Brandl: Simeon s Ježíškem, po 1725, 78 × 60 cm, olej, plátno, Národní galerie Praha
Petr Brandl: Kající se Máří Magdaléna, po 1710, 114 × 84 cm, olej, plátno, Národní galerie Praha
Petr Brandl: Zvěstování Panně Marii: Archanděl Gabriel, před 1710, olej, plátno, 58,6 × 43 cm, Národní galerie Praha
Petr Brandl Podobizna šlechtice v bílé paruce, kolem 1725, 65 × 50 cm, olej, plátno, Národní galerie Praha
Baroko, Bavorsko, Čechy
Tadeáš Kadlec antiques březen 2024
Výstava Baroko v Bavorsku a v Čechách, která je k vidění v historické budově Národního muzea v Praze, usiluje o to, představit úzké kulturní souvislosti mezi oběma historickými zeměmi. Činí tak prostřednictvím pestrého výběru s řadou jedinečných uměleckých děl i...
Okolo Učence ve studovně
Tadeáš Kadlec recenze listopad 2020
Pražská výstava Rembrandt: Portrét člověka je druhým, pozměněným výstupem výstavního projektu vznikajícího ve spolupráci pražské Národní galerie a Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud v Kolíně nad Rýnem. Jejím prostřednictvím se místnímu publiku naskýtá dosud...
Rafanská retrospektiva
Viktor Čech výstava červenec 2021
U příležitosti dvacátého výročí založení skupiny Rafani probíhá v Moravské galerii od loňského roku „retrospektiva“ v několika kapitolách. Jednotlivé díly aktualizují projekty a témata z dosavadní historie uskupení, jehož personální obsazení se za dvě desetiletí...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?