Ambiciózní témata, či velká jména?
Marie Rakušanová názor květen 2007
Návštěva dvou evropských metropolí, Paříže a Vídně, nabízí v těchto dnech možnost zhlédnout řadu zajímavých výstav. Evropské umění 19. a 20. století představuje několik tematicky zaměřených projektů – některé mapují uměleckou tendenci či hnutí, jiné nabízejí koncepci, soustředěnou na konkrétní uměleckohistorický problém. Výstavní projekty věnované jednomu slavnému autorovi se tak letos na jaře v Paříži i ve Vídni shodou okolností ocitají v menšině.
V Musée d'Orsay lze vidět výstavu La forêt de Fontainebleau. Un atelier grandeur nature. De Corot à Picasso, která prezentuje slavný fontainebleauský les jako místo inspirující umělce po mnoho desetiletí. Výstava neukazuje pouze obrazy Corota, Courbeta, „Barbizonců“ či Picassa, ale také například porcelán s fontainebleauskými motivy, fotografie nebo díla průkopníků kinematografie. Podobu rozsáhlého výstavního projektu získala přehlídka děl umělců spjatých s hnutím nového realismu (Le nouveau Réalisme. Galerie nationales du Grand Palais). Odborně precizně připravená výstava potěší spravedlivým rozdělením pozornosti mezi „zářivé hvězdy“ nového realismu (Klein, Spoerri, Tinguely) a mezi jejich neprávem méně proslulé kolegy (de Saint-Phalle, Raysse). Koncepční výstava situovaná v Centre Pompidou, osvobozená od trasování konkrétního uměleckého hnutí a naopak jdoucí napříč dějinami umění celého 20. století, má název Ateliers. L'artiste et ses lieux de création. Bouřlivé proměny přístupu k umělecké tvorbě ilustruje na kolísání významu uměleckého ateliéru. Ten pro rané modernisty představoval téměř symbol výlučnosti života umělce, naproti tomu pro konceptualisty či land-artisty ztratil smysl, neboť ti svůj tvůrčí prostor radikálně rozšířili. Ve Vídni se konají dvě tematické výstavy postavené na ikonografických souvislostech: Eros in der Kunst der Moderne (BA-CA Kunstforum Wien) je výstavou věnovanou tématu erotismu v umění 20. století, expozice v Oranžérii v Belvederu shromáždila díla s motivem zahradních scenérií (Gartenlust. Der Garten in der Kunst).
Jak již bylo řečeno, monografických výstav je možné momentálně v obou městech zhlédnout mnohem méně. Snad se jedná o souhru náhod, přesto si nelze nevšimnout, že obliba koncepčních přehlídek v zahraničí již několik let stále stoupá, a to nejen u kurátorů, ale také u diváků. Zcela opačná situace je v Čechách. Většina výstav mapujících dějiny umění 19. a 20. století prezentuje přehled díla některé z významných českých osobností. Tento trend je posilován dramaturgií Národní galerie, ale hlavním důvodem jeho existence je vkus českého publika. Tabulky návštěvnosti hovoří jasně ve prospěch velkých „monografií“. Proto se ptám: podaří se nám v budoucnu vychovat publikum, které by svou vášeň pro historii umění nevybouřilo na několika výstavách českých velikánů a podnítilo by svým nejednostranným zájmem kurátory k vytváření koncepčně ambiciózních výstavních projektů?
Akademismus jako východisko pop-kultury
Marie Rakušanová výstava listopad 2008
Proměny a konstanty akademického umění / Výstava Bytosti odnikud, kterou je do 1. února příštího roku možné zhlédnout ve druhém patře Městské knihovny v Praze, se soustředí na tvorbu dosud přehlížených umělců, kteří v první polovině 20. století rozvíjeli odkaz...
Munch vlastními slovy
Marie Rakušanová knižní recenze leden 2008
V roce 2005 uplynulo sto let od legendární pražské výstavy norského symbolisty a expresionisty Edvarda Muncha. Význam této události pro vývoj českého moderního umění byl již mnohokrát zmíněn, její stoleté výročí však až na výstavu jednoho zapůjčeného obrazu v ...
Rod a národ
Marie Rakušanová knižní recenze únor 2015
O budování národní identity politikou genderu / „Řeč sajeme stejně jako mateřské mléko a díky matce jsme propojeni s prapůvodním počátkem svého národa a nezkalenou čistotou lidství.“ Tuto myšlenku Johanna Gottfrieda Herdera cituje Libuše Heczková ve svém příspěvku v...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?