86. lekce - Bratrům Čapkům s láskou
Ondřej Chrobák manuál březen 2017
R. K. V. je zkratka. Znamená: Robotem kurátorovaná výstava. Podle zákona je každá veřejná i soukromá galerie nově povinná připojit tuto zkratku za název výstavy, kterou připravil robot, respektive počítač z více než 98 procent. Zákonodárce byl veden dobrým úmyslem ochránit spotřebitele a několik posledních pracovních míst obsazených v tomto oboru lidmi. Je pravda, že široká veřejnost již dávno nerozlišuje v této oblasti mezi lidskou a robotickou prací, jak dokládají přehledy návštěvnosti, kde mezi deseti loňskými nejnavštěvovanějšími výstavami figuruje hned osm čistých „erkávéček“. Naopak galerie s výhradním LKV programem (což v praxi znamená, že se podíl lidské kreativity pohybuje mezi 5 až 10 procenty na výstavu) jsou znakem přehnaného luxusu a snobismu, který pamětníci srovnávají s obchody v Pařížské ulici nebo farmářskými trhy. Ústavní soud zrušil jako diskriminační místní vyhlášku vydanou městskou částí Praha 7, kterou mělo být omezeno používání algoritmického kurátorování v galeriích zdejšího art-districtu. Uměleckohistorická společnost vyhlásila letos poprvé březen Měsícem výstav a publikací bez algoritmů. Skeptici upozorňují, že se jedná pouze o zastírací manévr, neboť UHS již dávno ovládli programátoři a vývojáři. Ředitelka Národní galerie vydala tiskovou zprávu, že na podzim neklesne podíl lidské kreativity na retrospektivě Jiřího Davida pod dvanáct procent. Optimismus brzdí hlubší analýza, která ukázala, že lidský faktor reprezentuje pouze tým právníků požadující tantiémy pro dědice Martina Dostála za použití několika záběrů z jeho celovečerních dokumentů o dotčeném umělci ve výstavě. Za historický mezník zavádění RKV technologií se tradičně považuje výstava Práce na papíře Skupiny 42 připravená počítačem pro Radu galerií, která jako první prošla Turingovým testem. NávštěvnÍci nebyli schopni rozlišit, zda se jedná o práci člověka, nebo stroje. Skutečný šok a přelom nastal ve chvíli, kdy robot poprvé nestihl včas odevzdat text do katalogu, který tím pádem nevyšel k datu vernisáže výstavy. Ten večer padla poslední lidská výsada.
Internacionalizace NGP a ACS
Ondřej Chrobák manuál zima 2019
Výpovědí na hodinu Adama Budaka skončila další kapitola v dějinách Národní galerie. Pracovně ji můžeme nazvat internacionalizace. Tento termín sice již dříve odvolaný generální ředitel Jiří Fajt veřejně nepoužíval, ale jak personální politika, tak výstavní dramaturgie...
Sousedé od vedle
Ondřej Chrobák manuál říjen 2019
Bylo, nebylo. Na jedné ulici, přímo naproti sobě, stály dva domečky. Ani velké, ani malé, zkrátka tak akorát. V jednom žily dvě sestry, které si byly navzájem podobné jako vejce vejci. Z pootevřených oken jejich domečku vycházel neustále hustý, štiplavý kouř, jakoby se tam...
Válka skladů
Ondřej Chrobák manuál listopad 2021
Sedím u mámy a koukám na bednu, jako každý víkend. Příroda opatřila člověka dvěma rukama, aby mohl v jedné držet ovladač a v druhé mobil. Zatímco levou zappuju TV kanály, pravou skroluji facebook.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?