84. lekce - Krimi
Ondřej Chrobák manuál prosinec 2016
Chtěl jsem letos napsat detektivku. Není to sice jediné předsevzetí, které šlo do kopru, ale tohle mě alespoň mrzí. Přitom jsem už v hlavě nosil její „skoro“ definitivní podobu. Atmosféra a styl měly být mixem mezi skandinávskou školou, True Detectives a Raymondem Chandlerem. Podobně jako bývalý žokej Dick Francis těžil při psaní detektivních románů z osobní zkušenosti s dostihovým prostředím, hodlal jsem pochopitelně zasadit svůj příběh do lokálního provozu umění. Dokonce si mě sama našla zápletka či expozice románu. Na jedné z mnoha vernisáží (jak jinak) si přítel malíř postěžoval, že má teď hodně práce s přípravou výstavy. Původně byla totiž kurátorem zamýšlena jako společná s dalším umělcem, toho však těsně před termínem při horské túře trefil šlak, a tak v tom zůstal sám. Cynicky jsem kontroval, zda se nebojí, že také umře, a snažil jsem se svou neomalenost nezdařile rozvést, že jako fungoval v slavném gagu Monty Pythonů smrtící vtip, může existovat výstava, která pozabíjí všechny vyzvané umělce. Slabota, ale pak to přišlo. Co by se stalo, kdyby například zemřeli za sebou tři umělci, kteří měli postupně vystavovat v té samé galerii? Především mojí imaginaci zaměstnala představa, jak by se k takové situaci postavil umělec, jehož výstava měla ve výstavním plánu nebohé galerie následovat? Riskoval by, že ho potká osud jeho předchůdců? Výstavu by nerad rušil, na tuhle příležitost čekal několik let. Začal by se proto zajímat, co konkrétně potkalo jeho kolegy. On, čtvrtý umělec výstavní dramaturgie, se tak stane hlavní postavou krimi. Zpočátku zdánlivě nevinné dotazy jej postupně přivedou na stopu velkého, temného zločinu. Samozřejmě se amatérsky vedeným vyšetřováním do případu tak zamotá, že už z něj nemůže vystoupit, ani kdyby chtěl. Najednou mu jde také o život a až na konci rozkryje, že od začátku příběhu jde primárně o to, pomstít se právě jemu. Předchozí série úmrtí umělců, která z počátku vypadala jako nešťastná koincidence, bude samozřejmě propojená postupně odkrývanou linkou. Policie pochopitelně povede oficiální vyšetřování, i když ani jedno z úmrtí umělců by na první pohled nemělo vypadat jako vražda. Přibližně v tomto místě jsem s „prací“ na detektivce skončil. V každém případě se mělo jednat o tzv. klíčový román, ve kterém si vyřídím minulé i současné účty se všemi.
Internacionalizace NGP a ACS
Ondřej Chrobák manuál zima 2019
Výpovědí na hodinu Adama Budaka skončila další kapitola v dějinách Národní galerie. Pracovně ji můžeme nazvat internacionalizace. Tento termín sice již dříve odvolaný generální ředitel Jiří Fajt veřejně nepoužíval, ale jak personální politika, tak výstavní dramaturgie...
Sousedé od vedle
Ondřej Chrobák manuál říjen 2019
Bylo, nebylo. Na jedné ulici, přímo naproti sobě, stály dva domečky. Ani velké, ani malé, zkrátka tak akorát. V jednom žily dvě sestry, které si byly navzájem podobné jako vejce vejci. Z pootevřených oken jejich domečku vycházel neustále hustý, štiplavý kouř, jakoby se tam...
Válka skladů
Ondřej Chrobák manuál listopad 2021
Sedím u mámy a koukám na bednu, jako každý víkend. Příroda opatřila člověka dvěma rukama, aby mohl v jedné držet ovladač a v druhé mobil. Zatímco levou zappuju TV kanály, pravou skroluji facebook.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?