22. díl - Je Čína naše antika?
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2018
Kulturní politika Čínské lidové republiky podporuje její globální ekonomickou a politickou expanzi. V uměleckém prostředí se stále častěji setkávám s lidmi, kteří díky výstavám, workshopům a rezidencím mohli navštívit nebo i déle pobýt v zemi, která ještě poměrně nedávno bývala synonymem dálky a jinakosti. Tradice kulturního poznávání Číny je samozřejmě dlouhá, začíná imaginací středověkých cestovatelů, pokračuje přes koloniální exotismus, sběratelské chinoiserie a inspiraci k formálnímu uvolnění v secesi až po západní maoismus a new age zájem o dálněvýchodní náboženství. Specifickou a zajímavou kapitolu v tom tvoří ideologicky podmíněný kulturní kontakt stalinistického Československa s s maoistickou Čínou na počátku 50. let minulého století.
Umělci v božišti národa českého
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2022
Dále v tomto čísle najdete recenzi nové stálé expozice Dějiny (české národní) v rekonstruované budově Národního muzea. Tady se chci trochu podrobněji zastavit v ústřední slavnostní prostoře – Panteonu.
Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?